begroting 2019

Duurzaam wonen

Wonen in Breda

De thema`s

Producten per thema

Nr.

Thema

product

3.1

Wonen in Breda

Wonen

Thema  3.1:

Wonen in Breda

Wat willen we bereiken

Breda is een complete woongemeente met een grote verscheidenheid aan woningen en woonmilieus voor de diverse bewoners. We willen voor alle bewoners een betaalbaar en duurzaam (t)huis, dat voldoet aan hun wensen en behoeften. De druk op de woningmarkt is groot en vraagt op korte termijn extra inspanning. Ook zijn extra aandacht en ruimere mogelijkheden nodig voor geschikte huisvesting voor middeninkomens. Als centrumstad heeft Breda een uniek hoog stedelijk woonmilieu, dat we verder willen uitbouwen.

Wat gaan we er voor doen

Samen met woningcorporaties en projectontwikkelaars voeren we de woonvisie uit en geven uitwerking aan de nieuwe Alliantie-afspraken voor de periode 2019-2022. Nieuwe woningen moeten goed aansluiten op de huidige en toekomstige vraag. We willen voldoende betaalbare woningen. De beschikbaarheid en betaalbaarheid van huurwoningen en voldoende aanbod voor het middensegment (koop en huur) vraagt onze aandacht. We gaan met corporaties het gesprek aan om in vier jaar 1200 woningen versneld te realiseren.
In 2017 liet de Provincie Noord-Brabant de systematiek van contingentering los en vanaf dat moment ligt de focus op de kwalitatieve woningbouwopgave. Bevolkings- en woningbehoefteprognose geeft richting aan de gewenste toename van de woningvoorraad. We gaan uit van 2 scenario’s (laag en hoog) met een range tussen de 770 en 900 woningen (2017-2030) per jaar. We hanteren een aantal van 890 als ondergrens. De toename komt uit nieuwbouw en transformatie  en de groei moet zich concentreren in stedelijke gebieden. Als centrumgemeente hanteert Breda het hoog scenario als uitgangspunt: 890 woningen per jaar er bij voor 10 jaar. Specifiek voor 2018-2022 zetten we in op snelle uitvoering van de woonopgave:
6.000 woningen gebouwd en/of in harde planning, waarvan:
-   1.200 sociale huurwoningen
-   1.800 woningen voor het middensegment (de inkomensgroep tussen € 36.000 en € 45.000)
-   3.000 vrije markt waaronder CPO.
Er is een versnelde uitvoering ingezet van de harde plancapaciteit (kortere procedures) en deze verruimen voor de juiste doelgroepen. De versnelling vraagt nieuwe samenwerkingsvormen en rollen naar markt en corporaties, een nieuwe werkwijze en een andere ambtelijke inzet.
We benutten de mogelijkheden van leegstaande complexen en (bedrijven-)terreinen om de versnelling mogelijk te maken. De leegstand/transformatie- aanpak wordt voortgezet.
Voor de lange termijn (2016-2025) zetten we in op 20% sociale en 10% middel dure huurwoningen van de netto uitbreidingsopgave. De gestelde ambitie omvat de eerder door de raad gestelde ambitie om 1.000 woningen toe te voegen aan het betaalbare huursegment (inclusief 340 zelfstandige studentenwoningen) en de hierover in een allonge gemaakte afspraken met de corporaties om 1300 woningen in 10 jaar te realiseren. Binnen de sociale woonopgave geven we extra invulling aan de taakstelling voor huisvesting van statushouders en mensen met een beperking.
Uitvoering van de woonopgave versterkt de (leef-) kwaliteit van de stad. We zetten in op de transformatiegebieden als Gasthuisvelden, Klavers Jansen, Havenkwartier en het voormalig stationsgebied. We onderzoeken de mogelijkheid van organische groei aan de dorpsranden en reservelocaties in de dorpen. We staan positief tegenover intitiatieven waarbij zowel jong als oud in de dorpen kunnen blijven wonen.

Er is € 14 miljoen bij het bestuursakkoord beschikbaar gesteld voor de woonopgave, waarvan het grootste deel voor het middensegment (1.800 woningen).  Een concreet bestedingsplan volgt op een later moment.

Het grondbeleid zetten we toekomstbestendig in om woningbouw te stimuleren.
We voeren de doelstellingen uit voor verduurzaming en energietransitie voor nieuwbouw en bestaande voorraad.
We zetten het stelsel van starters- en blijvers leningen en mogelijk verzilverleningen in om specifieke segmenten van de woningmarkt te ondersteunen.
Op basis van gebiedsprofielen werken we aan evenwichtige wijken qua bevolkingssamenstelling en woningvoorraad. Dit gebeurt op basis van een afwegingskader per gebied, gericht op specifieke doelgroepen zoals ouderen. Vroeg signalering en leefbaarheid/kwetsbaarheid van de wijken zijn ook uitgangspunt voor de manier waarop we de woonopgave vormgeven. Wijkaanpak en uitvoering van de woonopgaven gaan hier hand in hand.
We willen woningcorporaties, huurders en eigenaren van koopwoningen uitnodigen tot duurzame keuzes gericht op de doelstelling: een CO2 neutraal Breda in 2044. Uitgangspunt bij nieuwbouw is Gasloos bouwen, enkel in uitzonderlijke gevallen kan hiervan worden afgeweken. Bij nieuwbouw van woningen en bedrijven voorzien in zonnepanelen op het dak, ook bij bestaande bouw dit bevorderen.
Elke wijk heeft eigen kansen, uitdagingen en mogelijkheden voor energietransitie. Per wijk stellen we in de wijkplannen ook een wijkenergieplan vast.
Op basis daarvan werken we samen aan de uitvoering. De energietransitie geven we vorm door het leggen van verbindingen met alle benodigde partijen, stimuleren innovatieve concepten op het gebied van techniek en financiering, werken samen met steakholders en faciliteren duurzame initiatieven.
Binnen de woonopgave geven we ook invulling aan veranderingen op het gebied van woon-zorg. Extramuralisering, ontkoppelen van de financiering van wonen en zorg leiden tot andere huisvestingsbehoefte. Dit brengen we in beeld en geven daar in overleg met de partners vorm aan.

Goedkope scheefheid
Huishoudens met een midden- of hoger inkomen in een sociale huurwoning

WoON2015/Rigo woonlastenonderzoek

Meeteenheid: %

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Huishoudens met een midden- of hoger inkomen in een sociale huurwoning

18,0

Verlaging ten opzichte van 2015

Wordt in 2019 niet gemeten

Door passend toewijzen zal de goedkope scheefheid afnemen, daardoor is de verwachting dat dit in 2018 op een lager niveau zal liggen. Opmerking: Het WoON is een keer per drie jaar (volgende in 2018). Gemeente en corporaties willen dat de sociale huurvoorraad gebruiken voor huishoudens met een laag inkomen (tot € 36.798,-). Als huishoudens
met een hoger inkomen in een sociale huurwoning wonen is dit goedkope scheefheid. Door passend toewijzen gaan betaalbare huurwoningen met voorrang naar bewoners
met lage inkomens en zetten we in op minder goedkoop scheefwonen.
"

Woonquote huur
Aandeel van het inkomen voor totale woonlasten huurwoningen

WoON2015/Rigo woonlastenonderzoek

Meeteenheid: %

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Aandeel van het inkomen voor totale woonlasten huurwoningen

36,0

Niet hoger dan 2015

Wordt in 2019 niet gemeten

Om te voorkomen dat groep huurders met een betaalrisico stijgt, mag het aandeel inkomen voor totale woonlasten niet verder oplopen.
Opmerking: Het WoON is eens per drie jaar (volgende  in 2018).

Zoektijd woningzoekenden
Zoektijd reguliere woningzoekenden in jaren

Monitor sociale voorraad

Meeteenheid: Tijdsduur in jaren

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Zoektijd reguliere woningzoekenden in jaren

1,1

1,2

1,4

Niet hoger dan 2015

Niet hoger dan 2017

De zoektijd is de tijd tussen de eerste reactie op het woningaanbod en de acceptatie van de woning. De gemiddelde zoektijd verschilt sterk per model van toewijzing. Bij loting en rechtstreeks toewijzen is de gemiddelde zoektijd veel lager dan bij volgorde van inschrijfduur.Meer dan voorgaande jaren werden in 2017 sociale woningen toegewezen op volgorde van inschrijfduur, minder via loting en rechtstreekse bemiddeling. Hierdoor is de gemiddelde zoektijd iets toegenomen naar 1,4 jaar. (In 2017 was de gemiddelde zoektijd op basis van inschrijfduur 1,8 jaar, via loting 0,7 jaar en binnen rechtstreekse bemiddeling slechts 0,4 jaar). Omdat de laagste inkomens niet meer in aanmerking komen voor duurdere bereikbare woningen (€ 635 - € 711) neemt de druk af op de bereikbare voorraad, ten gunste van de secundaire doelgroep. De midden- en hogere inkomens zijn vooral aangewezen op de vrijde sector huur.

Totaal aantal zelfstandige huurwoningen
Totaal aantal zelfstandige sociale huurwoningen corporaties

Monitor Sociale voorraad

Meeteenheid: Aantal

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Totaal aantal zelfstandige sociale huurwoningen corporaties

22199,0

21800,0

21800,0

Minimaal 21.500

Afspraak met de woningcorporatie is dat de sociale woningvoorraad tot de liberalisatiegrens van €711,- tot en met 2018 minimaal op 21.500 woningen blijft.