Verbonden Partijen
Neovita BV
Neovita BV
1. Vitaal en Sociaal Breda
1.2 Leren, ontwikkelen en werken
URL:
Verantwoordelijk bestuurder
Boaz Adank
Bestuurlijk vervanger
Belang Breda in verbonden partij in %
100,00
Soort verbonden partij
Vennootschappen en coöperaties
Bijdrage verbonden partij aan programma
Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
De belangrijkste risico`s bij de verbonden partij
Daling volume aantal verloonde personen.
Financiële informatie: (bedragen x € 1.000)
2017
2018
2019
Financiële bijdrage
Eigen vermogen
729
741
751
Vreemd vermogen
320
300
300
Resultaat voor bestemming
12
10
10
Weerstandsvermogen
729
741
751
Netto schuldquote in %
44
40
40
Solvabiliteit in %
30
29
28
Verbonden Partijen
Stichting Werk aan de wijk
Stichting Werk aan de wijk
1. Vitaal en Sociaal Breda
1.2 Leren, ontwikkelen en werken
URL:
Verantwoordelijk bestuurder
Bestuurlijk vervanger
Belang Breda in verbonden partij in %
Soort verbonden partij
Stichtingen en verenigingen
Bijdrage verbonden partij aan programma
Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Werk aan de Wijk is ontvlochten en is daarmee geen verbonden partij meer met ingang van 1 september 2018.
De belangrijkste risico`s bij de verbonden partij
Ondanks de ontvlechting zijn er nog mogelijke continuiteitsrisico’s.
Aan het nieuwe niet-ambtelijk bestuur is een vrijwaring verleend van iets meer dan € 500.000 po het moment dat voor 31 december 2020 wordt overgegaan tot liquidatie van de stichtingFinanciële informatie: (bedragen x € 1.000)
2017
2018
2019
Financiële bijdrage
Eigen vermogen
84
84
Vreemd vermogen
400
400
Resultaat voor bestemming
Weerstandsvermogen
84
84
Netto schuldquote in %
55
52
Solvabiliteit in %
17
17
Verbonden Partijen
GR GGD West-Brabant
GR GGD West-Brabant
1. Vitaal en Sociaal Breda
1.6 Leven
URL:
Verantwoordelijk bestuurder
Miriam Haagh
Bestuurlijk vervanger
Marianne de Bie
Belang Breda in verbonden partij in %
Soort verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling
Bijdrage verbonden partij aan programma
De GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. In de regio West-Brabant doet zij dit in opdracht van de binnen de regio vallende gemeenten. Het beleid van de GGD richt zich op het bewaken, beschermen en bevorderen van de gezondheid van alle inwoners in West-Brabant, in het bijzonder die van de meest kwetsbaren. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. In de beleidsbegroting zien wij onze speerpunten op het gebied van gezondheidsbeleid terug. Inwoners die het moeilijk hebben krijgen in samenwerking met ketenpartners de aandacht die zij nodig hebben. De GGD sluit goed aan op de Bredase aanpak binnen het sociaal domein; waar nodig maakt de GGD deel uit van de diverse thematafels in het kader van ‘Breda Doet’.
Aandacht voor kwetsbare groepen blijkt uit het bieden van ontwikkelingskansen voor mensen met achterstand (inzet op laaggeletterdheid), focus op kwetsbare ouderen (met vereenzamings- en psychische problemen) en verwarde mensen in de wijk in samenwerking met ketenpartners binnen de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ).. Voor asielzoekers en statushouders levert de GGD ondersteuning op maat, bijvoorbeeld op het gebied van de JGZ en infectieziektebestrijding. Dak- en thuislozen krijgen waar nodig sociaal medische zorg en de GGD coördineert in overleg met de gemeenten een specifieke aanpak gericht op het uitstappen van prostituees.
Rond de ‘online maatschappij’ benut de GGD technologische en sociale innovatie om gezondheid en zelfredzaamheid te bevorderen. De GGD maakt al gebruik van diverse eHealth toepassingen en wil meer inzicht in haar eigen behoeften en die van haar cliënten op dit terrein. Doel is te komen tot een middellange termijn strategie. Ontwikkelingen gaan razendsnel: cliënten hebben toegang tot eigen medische dossiers, online gezondheidsapps, zelfmetingen online, etc. Toepassingen op maat blijven echter gewenst, aangezien 1 op de 10 West-Brabanders laaggeletterd is. Binnen de JOGG aanpak (Jongeren Op Gezond Gewicht) is de GGD een belangrijke partner. De bedoeling van deze aanpak is om een gezonde leefstijl onder kinderen en jongeren te stimuleren. Dit gebeurt in samenwerking met diverse andere partners.
Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
De GGD brengt in beeld met welke maatschappelijke- en beleidsontwikkelingen zij te maken heeft en waar in haar aanpak hoofdaccenten gelegd moeten worden. Aandacht voor kwetsbare kinderen en gezinnen blijkt uit het nieuwe integrale basispakket Jeugdgezondheidszorg (JGZ). Onder andere jeugdige vluchtelingen krijgen hierin aandacht en er zullen meer kwetsbare kinderen in beeld zijn die doorverwezen worden naar de juiste zorg. M@ZL (ter voorkoming van voortijdig schoolverlaten) wordt geïntensiveerd en toegewerkt wordt naar een verdubbeling van het aantal ouders dat gebruik maakt van ‘Mijn Kind in Beeld’. Gemeenten adviseren rond ruimtelijke ordening is een basistaak vanuit medische milieukunde; sinds 2017 speelt de GGD in op de nieuwe Omgevingswet die een meer integrale aanpak beoogt tussen fysiek, ruimtelijk en sociaal, inclusief gezondheid en met een sterke link naar wijkgericht werken. De GGD trekt hierin op met gemeenten vanuit Positieve gezondheid: mensen voelen zich gezond wanneer zij zich veerkrachtig kunnen aanpassen aan uitdagingen in hun leven en leefomgeving. 2019 is het tweede jaar van de beleidsintensivering op het gebied van Infectieziektebestrijding.
De belangrijkste risico`s bij de verbonden partij
Belangrijkste risico's voor de GGD zijn bedrijfsvoeringrisico's en hangen samen met het risico van vermindering van basis- of plustaken, maatwerk en overige gemeentelijke bijdragen. Als deze bijdragen dalen, is het risico dat de organisatie daar niet meteen op kan worden aangepast. Daarnaast is het risico dat de vaste kosten niet kunnen dalen met dezelfde omvang als de daling van de opbrengsten. De GGD probeert dit risico te beheersen door meer flexibiliteit te creëren in de inzet van de medewerkers.
Financiële informatie: (bedragen x € 1.000)
2017
2018
2019
Financiële bijdrage
3.754
3.974
4.245
Eigen vermogen
5.619
4.675
4.162
Vreemd vermogen
12.261
10.389
10.553
Resultaat voor bestemming
489
Weerstandsvermogen
1.704
1.780
1.647
Netto schuldquote in %
11
20
22
Solvabiliteit in %
32
31
28
Verbonden Partijen
GR Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
begin tegel
GR Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
1. Vitaal en Sociaal Breda
1.6 Leven
URL:
Verantwoordelijk bestuurder
Miriam Haagh
Bestuurlijk vervanger
Marianne de Bie
Belang Breda in verbonden partij in %
Soort verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling
Bijdrage verbonden partij aan programma
Met de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) weten de inwoners van Breda zich verzekerd van een toereikende ambulancezorg. Dit betekent hulpverlening op de plaats van een ongeval en vervolgens een goed en snel vervoer naar het ziekenhuis binnen de verplichte aanrijtijden. Hierover zijn door de RAV met de zorgverzekeraar(s) prestatieafspraken gemaakt. Het gaat om een voorziening die op lokaal niveau slechts tegen aanzienlijk hogere kosten doelmatig te organiseren is.
Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
De RAV treft voorbereidingen om adequaat in te kunnen spelen op de landelijke ontwikkeling dat per 1 januari 2020 landelijk tien meldkamerlocaties verwezenlijkt moeten zijn. Het proces in het bedieningsgebied van de RAV is op gang gebracht. Door de uiteindelijke samenvoeging van de meldkamers Midden- en West-Brabant en Zeeland ontstaat betere afstemming en eenduidigheid in de meldkamerprocessen. Recent heeft de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) besloten om de Tijdelijke wet Ambulancezorg (Twaz) met twee jaar te verlengen. Dit betekent dat de RAV haar huidige vergunning voor ambulancezorg tot 1 januari 2020 behoudt (dit was tot 1 januari 2018). Met de invoering van de Twaz enige jaren geleden is ambulancezorg geen publieke taak meer. Hiermee is voor de gemeenten feitelijk de wettelijke grondslag voor de instandhouding van de gemeenschappelijke regeling RAV vervallen. Het Dagelijks Bestuur van de RAV heeft een onderzoek naar een alternatieve rechtsvorm laten uitvoeren. Ook mogelijke rechtspositionele gevolgen voor de medewerkers van de RAV zijn hierin meegenomen. Bestuurlijke besluitvorming in het Algemeen Bestuur naar aanleiding van het onderzoek is voorlopig uitgesteld: dit vanwege de verlenging van de Twaz en de lopende ontwikkelingen inzake de landelijke meldkamerstructuur.
De belangrijkste risico`s bij de verbonden partij
Belangrijkste risico betreft de (onzekere) toekomst van de ambulancezorg. In 2015 is door VWS op ambtelijk en bestuurlijk niveau overlegd over de haalbaarheid en wenselijkheid van een aantal toekomstscenario's voor de organisatie van de ambulancezorg. Uiteindelijk zijn twee scenario's bepaald, die nader worden onderzocht. Het eerste scenario beschrijft de vergunningverlening door de minister van VWS. Op grond van Europeesrechtelijke regels, is deze wijze van vergunningverlening mogelijk door middel van een aanbesteding. Het tweede scenario gaat uit van het verlenen van de vergunningen door de zorgverzekeraars. Mocht in dit geval een opvolgende partij niet alle ambulances, gebouwen en ander materieel willen overnemen, dan kunnen de reserves van de RAV deze desintegratiekosten dekken. Eventueel niet overgenomen gebouwen kunnen voor sanering worden aangemeld bij het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen. Het risico wordt ingeschat op maximaal € 3,8 miljoen. Vanwege de verlenging van de Twaz, waarmee ook de vergunningverlening aan de RAV, tot 1-1-2020 speelt dit risico nog niet op de korte termijn.
Financiële informatie: (bedragen x € 1.000)
2017
2018
2019
Financiële bijdrage
Eigen vermogen
12.569
13.036
12.925
Vreemd vermogen
24.963
21.593
30.593
Resultaat voor bestemming
-163
-27
-111
Weerstandsvermogen
12.480
13.036
12.925
Netto schuldquote in %
12
19
18
Solvabiliteit in %
32
36
30
Verbonden Partijen
GR programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten
GR programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten
1. Vitaal en Sociaal Breda
1.1 Opgroeien
URL:
Verantwoordelijk bestuurder
Marianne de Bie
Bestuurlijk vervanger
Miriam Haagh
Belang Breda in verbonden partij in %
Soort verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling
Bijdrage verbonden partij aan programma
De gemeenschappelijke regeling Programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten is beter bekend onder de naam Regionaal Bureau Leerplicht West-Brabant (RBL). Vanaf 1 augustus 2012 droegen alle 18 deelnemende gemeenten hun administratie over aan het RBL West-Brabant. Voor zes gemeenten voert het RBL sindsdien ook de uitvoerende taken uit, het gaat om het dagelijks werk van leerplichtambtenaren en RMC trajectbegeleiders. Dit wordt uitgevoerd onder de eerder genoemde gemeenschappelijke regeling en voor 2015 3 gemeenten die aansloten met een Dienstverleningsovereenkomst.
Zowel de samenwerking op administratief vlak als de samenwerking in de uitvoering levert voordelen op. Bij het voorkomen en terugdringen van schoolverzuim en schooluitval. Leerlingen en studenten gaan immers lang niet altijd naar een school of onderwijsinstelling in hun woongemeente. Als verzuim- en uitvalproblematiek de gemeentegrenzen overschrijdt, is het verstandig ook de oplossing ervan over gemeentegrenzen heen te organiseren.
Eén regionale leerlingenadministratie, met dagelijkse koppelingen naar Gemeentelijke Basisadministraties (GBA’s) en Dienst uitvoering Onderwijs (DUO) (het onderdeel van het ministerie van OCW dat verzuimmeldingen en school in- en uitschrijvingen registreert), zorgt ervoor dat de kans minimaal wordt dat jongeren die verhuizen binnen de regio of naar school gaan in een andere gemeente dan hun woongemeente uit zicht raken.Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
• We intensiveren de samenwerking tussen het Regionaal Bureau Leerplicht (de zogenaamde Trajectbegeleiders) en enkele VMBO-scholen door middel van deelname aan exitgesprekken van schoolverlaters naar andere opleidingen of werk. Doel is om de leerling intensiever te begeleiden naar een passende plaats.
• We intensiveren de methoden om voortijdig schoolverlaters met een grote afstand tot de arbeidsmarkt beter te bereiken. We stellen een VSV-trajectbegeleider aan die de samenwerking met partners op het gebied van arbeidstoeleiding verder uitbouwt en versterkt.
• De scholen en onze RMC-trajectbegeleiders voeren eerder en vaker gesprekken met verzuimende jongeren.
Middelen hiervoor worden ook uit de regionale VSV convenantmiddelen beschikbaar gesteld.• We gaan aan de slag met nieuwe methoden om voortijdig schoolverlaters met een grote afstand tot de arbeidsmarkt beter te bereiken. De samenwerking met partners op het gebied van arbeidstoeleiding wordt een gezamenlijke aanpak.
• We zetten het gebruik van Social Media en de vernieuwde website actief in.
• Er is een Stedelijk Steunpunt Voortijdig School Verlaten in ontwikkeling met de bedoeling dit in 2017 verder in Breda in te voeren. Doel is om stedelijke partners meer met elkaar te laten samenwerken en het voortijdig school verlaten verdere terug te dringen.
• De regionale samenwerking met de Samenwerkingsverbanden Voortgezet onderwijs (RSV’s) met betrekking tot thuiszitters wordt aangescherpt. De RSV’s zijn samen met de scholen verantwoordelijk voor het realiseren van Passend Onderwijs.
De belangrijkste risico`s bij de verbonden partij
Uittreding van één of meerdere van de aangesloten gemeenten kan leiden tot een hogere financiële bijdrage van de overige gemeenten.
Financiële informatie: (bedragen x € 1.000)
2017
2018
2019
Financiële bijdrage
649
685
706
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1.400
1.400
1.400
Resultaat voor bestemming
Weerstandsvermogen
Netto schuldquote in %
Solvabiliteit in %