begroting 2019

Vitaal en Sociaal

Opgroeien

De thema`s

Producten per thema

Nr.

Thema

product

1.1

Opgroeien

Algemene voorzieningen jeugd

Toeleiding tot maatwerkvoorzieningen jeugd

Jeugdhulp maatwerkondersteuning

Jeugdhulp geëscaleerde zorg

Primair en voortgezet onderwijs

Thema  1.1:

Opgroeien

Wat willen we bereiken

Jeugdbeleid maken we samen met jeugdigen. Zij weten als geen ander wat zij nodig hebben om gezond en veilig op te groeien in Breda. Daarom zijn we in gesprek met hen. Door goed te luisteren, nemen we ook hun bredere kijk op de stad mee en creëren we een basis voor maatschappelijke betrokkenheid op latere leeftijd. In gesprek met jongeren komen we in 2019 tot een nieuw beleidskader Jeugd. We doen dit alles onder de noemer Kindvriendelijke stad.
In Breda krijgt elke jeugdige de ruimte om zich te ontwikkelen naar een passende plek in de samenleving. Ouders en jeugdigen, eventueel met steun uit hun eigen netwerk, dragen hiervoor in de eerste plaats verantwoordelijkheid. Dit betekent dat we ouders en verzorgers de ruimte gunnen om naar eigen inzicht op te voeden, want de praktijk laat zien: zoveel ouders en jeugdigen, zoveel opvoed- en opgroeiwijzen.
Tegelijkertijd verandert de samenleving en neemt de druk toe om de ideale ouder, het ideale kind, het ideale gezin te zijn. Ook opgroeien en opvoeden gaat soms met vallen en opstaan. Door effectieve samenwerking tussen onderwijs, sport, opvoedondersteuning, cultuur en maatschappelijk werk bieden we een vangnet bij dit vallen en opstaan, op weg naar de best passende plek in de samenleving.
Als ouders en jeugdigen éxtra ondersteuning nodig hebben, zorgen we ervoor dat jeugdhulp op tijd en op maat voorhanden is en dat die van goede kwaliteit is. Deze ambitie staat vier jaar na de decentralisatie nog als een huis. We benaderen dit vanuit een realistisch perspectief. Niet bij alle hulpvragen is er gelijk sprake van een problematische ontwikkeling en is intensieve professionele jeugdhulp nodig. Het motto is ‘licht waar het kan en intensief waar het moet’. Die benadering is in de eerste plaats goed voor jeugdigen en hun ouders, maar ook nodig om het stelsel van jeugdhulp duurzaam te maken. Want we staan voor enkele grote uitdagingen. De vraag naar jeugdhulp neemt fors toe en steeds vaker is er sprake van complexe problematiek bij jeugdigen en gezinnen. Hierdoor lopen de kosten voor jeugdhulp te hard op. Om deze trend om te buigen moeten we meer grip  krijgen op de inzet van jeugdhulp (verwijzingen), de kwaliteit van jeugdhulp en de financiën.
Bij complexe problematiek blijft het snel herkennen daarvan cruciaal, net als effectieve samenwerking met verschillende partijen. Vragen om ondersteuning of jeugdhulp moeten daarnaast vaak nog meer vanuit een gezinsgericht perspectief benaderd worden.

Onderwijs:
Topprioriteit in de onderwijsopgave is de aanpak van laaggeletterdheid en de beheersing van de Nederlandse taal. Voor zowel nieuwkomers als voor mensen die in Nederland geboren zijn, thuis en op de werkvloer.
We gaan ons kapitaal aan studenten ook op andere gebieden actiever betrekken bij opgaven in onze stad. We zoeken een nog actievere verbinding met de kennisinstellingen, onder meer vanuit de City Deal Kennismaken, en stimuleren ook onderlinge verbindingen door campusvorming, een gezamenlijke studenten-introductieprogramma en samenwerkingen zoals in de Logistics Community Brabant.

We helpen studenten eerder aan het werk door ze effectiever aan banen met perspectief te koppelen, ze al eerder te verbinden aan bedrijven en door studenten zonder startkwalificatie verder te helpen met ‘Breda-ficaten’. Voor leren en werken is in totaal 2 miljoen euro extra beschikbaar in 2019.

Wat gaan we er voor doen

We zetten een volgende stap in organisatie van de toegang tot specialistische jeugdhulpaanbod. We ontwikkelen Er is een doorontwikkeling van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in gang gezet waar deskundige jeugdprofessionals zorgen voor vraagverheldering en goede kennis hebben van het jeugdhulpaanbod. Daarnaast gaan we nog meer samenwerken met de andere verwijzers: huisartsen, kinder- en jeugdartsen en de gecertificeerde instellingen.
Om het jeugdhulpstelsel duurzaam in te richten zetten we enkele concrete verbeteracties in gang. In eerste instantie ligt de focus hiervan op ambulante jeugdhulp. Concreet scherpen we de administratieve processen aan, verbeteren we het zicht op de kwaliteit van geboden jeugdhulp en bekijken we kritisch of het ambulante jeugdhulpaanbod te ruim is opgezet. Op dit complexe en voor gemeenten relatief nieuwe beleidsterrein investeren we in de beschikbaarheid van goede managementinformatie die ons helpt om sneller te leren en te verbeteren.
Aandacht is er ook voor jeugdigen die niet thuis kunnen opgroeien. Zij moeten zoveel mogelijk kunnen opgroeien in een gezinsachtige situatie, zoals een pleeggezin of een gezinshuis, maar daarvan hebben we er nog te weinig. Een uitbreiding van dit specifieke aanbod moet leiden tot vermindering van verblijfszorg in instellingen.
Verblijfszorg moet voldoende beschikbaar zijn, maar tegelijkertijd weten we dat er nog een transformatiebeweging nodig is. We willen naar minder verblijfszorg en meer ambulante jeugdhulp. Een bijzondere vorm van verblijfszorg is de JeugdzorgPlus (gesloten jeugdhulp). In 2019 wordt deze jeugdhulpvorm opnieuw aanbesteed. Dan gaan we JeugdzorgPlus meer betrekken in de totale keten van jeugdhulpverlening.
In 2017 is er onderzoek gedaan naar de werking, de doorloop- en wachttijden in de jeugdveiligheidsketen. Naar aanleiding daarvan en met de urgentie voor ogen om kwetsbare kinderen sneller de hulp te bieden in een veilige omgeving, werken we met de aanbevelingen uit dat onderzoek uit. Waar nodig doen we dit in regionaal verband. Dat gebeurt samen met de organisaties in de jeugdveiligheidsketen.
De gecertificeerde instellingen die uitvoering geven aan de jeugdbescherming en jeugdreclassering zijn een belangrijke schakel in de jeugdketen. Aan een speciale overlegtafel worden actuele situaties gezamenlijk besproken en opgepakt. Er ontstaat zo een nauwe samenwerking tussen verwijzers, aanbieders en de gecertificeerde instellingen. De gemeente is hierin aanjager.
Het Kr8-Collectief wordt doorontwikkeld naar de Beschermingstafel, de samenwerking tussen Veilig Thuis en de gemeente wordt aangescherpt en we zetten gaan door met de brede implementatie van de meldcode Huiselijk Geweld.
Wanneer jeugdigen hulp nodig hebben in het onderwijs is er te vaak nog discussie of die hulp moet worden ingezet vanuit het Passend Onderwijs of de Jeugdwet. Dat leidt tot vertraging en soms tot onnodige kosten. In samenwerking met Leerplicht, het CJG en het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs maken we duidelijke afspraken over hoe de verantwoordelijkheden liggen, zodat meer kinderen op tijd en efficiënt worden geholpen. Het Thuiszitterspact draagt bij aan het voorkomen dat jeugdigen langer dan drie maanden thuis zitten.

Beheersmaatregelen   
·Op te lossen tekort: € 3.560.000   
·Maatregelen: € 3.560.000   
·Saldo: € 0

In 2019 worden verschillende maatregelen genomen om de begroting sluitend te krijgen. In totaal hebben deze maatregelen een verwachte besparing van € 3.560.000, het betreft:

  • Met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) verbeteren we de processen waarmee jeugdhulp wordt beschikt. Er wordt gewerkt aan betere richtlijnen voor het opstellen van een beschikking en er vindt intercollegiale toetsing plaats voordat een beschikking definitief wordt. Conform de verbeterde processen wordt er ook een review uitgevoerd op reeds lopende beschikkingen. Samen met een efficiëntieslag in de CJG-organisatie wordt een totale kostenbesparing verwacht van € 1.400.000.
  • Door kritisch te kijken welke jeugdhulpvormen eigenlijk uit een andere regeling gefinancierd moeten worden besparen we € 300.000. Dit speelt bijvoorbeeld bij de inzet van verlengde jeugdhulp.
  • € 1.856.000 wordt gerealiseerd dor een heroverweging van tarieven voor bepaalde vormen van jeugdhulp en de aanscherping van administratieve processen. Denk hierbij aan een snelle extra administratieve controle voordat jeugdhulp definitief wordt toegekend, verzwaarde controles op de declaratie van jeugdhulp middels audits wanneer hier aanleiding voor is en een strikter terugvorderingsbeleid.  

De in deze begroting gepresenteerde concrete beheersmaatregelen zorgen voor een sluitende begroting in 2019. Tegelijkertijd nemen we in 2019 ook nog aanvullende maatregelen waarmee we tot een volledig sluitend meerjarenperspectief komen. Uitdaging is om onze uitgaven dusdanig te beheersen dat wij komende wijzigingen in de rijksgelden kunnen opvangen. Dat betekent flexibiliseren en monitoren. Waarschijnlijk gaan deze aanvullende maatregelen ook de mate waarin wij het verschil betekenen voor onze cliënten veranderen. We staan voor scherpe keuzen en lopen daar niet voor weg. Het najaar van 2018 gebruiken wij om deze maatregelen uit te werken. Wij zullen onze voornemens in de voorjaarsnota 2019 aan u en de stad presenteren. Het financieel nog op te lossen tekort vanaf 2020 bedraagt € 850.000.

Onderwijs:
Breda is een vooruitstrevende onderwijsstad, we bouwen verder aan  de kwaliteit van onderwijs en de versterking van samenwerking met de partners in en rondom de scholen. We bieden de studenten in Breda een compleet onderwijsaanbod in veelal nieuwe campussen.    
We gaan de strategische onderwijsagenda herijken en geven daarin naast taal extra aandacht aan techniek, zorg en volwasseneducatie. We helpen ouderen middels de cursus ‘Digisterker’ om digitaal vaardiger te worden en gaan verkennen of we daar studenten voor kunnen inzetten om zo generaties te verbinden. Beheersing van de taal is essentieel voor het functioneren in de maatschappij. Het aantal analfabeten en digibeten neemt nog steeds toe. Deze trend willen we keren samen met het onderwijs en de werkgevers in de stad. Een taalaanpak voor alle leeftijden van 0 tot 100 jaar, waarbij er aandacht is voor taal op school, thuis en op de werkvloer.
Onderwijs richt zich op het opdoen van kennis en ervaring die nodig zijn om goed voorbereid te zijn op de arbeidsmarkt. De toekomstige arbeidsmarkt vraagt nieuwe kennis en kunde maar vooral inzet op talentontwikkeling en inzet van competenties. De aansluiting van het onderwijs op de vraag van de arbeidsmarkt is van belang. Hier is extra inzet op nodig. De sector Gezondheidszorg krijgt daarbij extra aandacht. Het aanbod aan opleidingen in de zorg moet worden vergroot en toegankelijker worden gemaakt. Als ook de stimulans voor de toekomstige studenten om een opleiding in de zorg  te kiezen.    
Een startkwalificatie is van groot belang voor alle studenten, toch is een volledig diploma soms niet haalbaar. Een passend en gevarieerd onderwijsaanbod is dan wenselijk, deelcertificaten ofwel Breda-ficaten kunnen hierbij helpen.  
Breda is met ruim 20.000 studenten een echte studentenstad en internationale kennisstad. De samenwerking met de hogescholen inclusief het MBO krijgt een impuls, middels de Citydeal Kennismaken. Er is inmiddels een groot aantal convenanten tussen de faculteiten van de hoge scholen en gemeente Breda. Deze worden waar mogelijk verder uitgebreid om samenwerking en kennisdeling te bevorderen. Logistic Community Brabant (LCB) is hiervan een mooi voorbeeld. Verder is er aandacht voor groeisectoren, meerjarige samenwerking op onderzoek, inzet proeftuinen, kennisoverdracht. Speerpunt is de inzet van kapitaal aan studenten in de stad. Als ambassadeurs van de stad maar zeker ook als denkkracht voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken in de stad en het verbinden van generaties.   

Deelname cultuur door kinderen
% kinderen en jongeren dat een cultuuractiviteit doet (6 tot en met 17 jaar) in de vrije tijd

Omnibusenquête

Meeteenheid: %

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

% kinderen en jongeren dat een cultuuractiviteit doet (6 tot en met 17 jaar) in de vrije tijd

37,0

40

wordt niet gemeten in 2019

Het onderzoek vindt alleen in de even jaren plaats, voor 2019 is daarom geen streefwaarde bepaald.

Beweegnorm
% kinderen en jongeren dat voldoet aan de beweegnorm (6 tot en met 17 jaar) matig intensief bewegen van minimaal een uur op alle dagen van de week.

Omnibusenquête

Meeteenheid: %

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

% kinderen en jongeren dat voldoet aan de beweegnorm (6 tot en met 17 jaar) matig intensief bewegen van minimaal een uur op alle dagen van de week.

31,0

30

wordt niet gemeten in 2019

Het onderzoek vindt alleen in de even jaren plaats, voor 2019 is daarom geen streefwaarde bepaald.

Jongeren met jeugdbescherming
% jongeren met jeugdbescherming t.o.v. alle jongeren tot 18 jaar

www.waarstaatjegemeente.nl

Meeteenheid: %

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

% jongeren met jeugdbescherming t.o.v. alle jongeren tot 18 jaar

1,1

1,0

,9

Maximaal 0,9

Maximaal 0,9

We streven ernaar dat zoveel mogelijk jeugdigen kunnen opgroeien in een natuurlijke, gezinsachtige situatie.

Jongeren met  ambulante jeugdhulp
Aantal jongeren t/m 23 jaar met ambulante zorg in natura jeugdhulp (ambulante begeleiding en/of ambulante behandeling)

Zorgportaal (berichtenverkeer: gemeentelijke cijfers)

Meeteenheid: Aantal

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Aantal jongeren t/m 23 jaar met ambulante zorg in natura jeugdhulp (ambulante begeleiding en/of ambulante behandeling)

2720,0

Stabilisatie

Deze indicator gaat om jeugdhulp waar een beschikking voor nodig is, de zogenaamde niet-vrij-toegankelijke jeugdhulp. Deze is onder te verdelen in verschillende soorten trajecten: ambulante jeugdhulp, jeugdhulp met verblijf, jeugdbescherming en jeugdreclassering. Ambulante jeugdhulp gaat om begeleiding en behandeling die onder andere kan plaatsvinden thuis bij een jeugdige of op locatie.