begroting 2019

Vitaal en Sociaal

Betrokken zijn

De thema`s

Producten per thema

Nr.

Thema

product

1.2

Betrokken zijn

Volwassenen maatwerkondersteuning

Maatwerk WMO

Algemene voorzieningen volwassenen

Toeleiding tot maatwerkvoorzieningen volwassenen

Thema  1.2:

Betrokken zijn

Wat willen we bereiken

Wij investeren in een stad waarin je gezond, plezierig en veilig kunt leven, wonen en werken. Waarin we voor elkaar zorgen: buren, vrijwilligers, zorgaanbieders en overheid.  Waar we zorgen voor de juiste zorg en ondersteuning, wanneer dat nodig is, op de juiste plek. Dit jaar investeren we extra in de ondersteuning van mantelzorgers door middel van respijtzorg, op de toegankelijkheid van onze stad en informatie, op ondersteuning aan ongedocumenteerden. En bovendien zetten we met tal van activiteiten in op 2019 als het Jaar van de Dementie.

Bewoners ervaren dat ze een zinvolle invulling van de dag hebben, dat ze van waarde zijn, iets nuttigs doen en ertoe doen. Dat kan door te werken, maar ook door op een andere manier bij te dragen aan de maatschappij, zoals het verzorgen van familie of gezin of door vrijwilligerswerk. Mantelzorgers en vrijwilligers zijn goud waard in onze stad. Hun inzet en ondersteuning is hard nodig om de groeiende vraag naar zorg en ondersteuning het hoofd te bieden. Daarom ondersteunen we hen met trainingen, kennis en ondersteuning en willen we onze grote waardering voor deze smaakmakers ook door het jaar heen laten blijken.

We willen dat je in Breda plezierig, veilig en gezond oud kunt worden. We betrekken ouderen zelf bij hoe we dat zo goed mogelijk kunnen borgen. In 2019 organiseren we samen met partijen in de stadeen jaar van de Dementie, om bewustwording over deze volksziekte te vergroten.

Wij investeren in een stad waar iedereen mee kan doen en niemand tussen wal en schip valt. Deze waarden staan centraal in het subsidiekader Breda Doet - Samen Door 2019/2020. Met dit subsidiekader zetten we een volgende stap om samen met Bredanaars zelf de beste maatschappelijke ondersteuning te organiseren. Mensen zorgen voor elkaar en onze ambitie is om hen hier zo goed mogelijk toe in staat te stellen. Zorg voor Elkaar Breda is daarvoor de aangewezen vraagbaak en we investeren daarom in de vindbaarheid en bekendheid van het netwerk.

Wat gaan we er voor doen

Wij werken samen met de stad in 2019 aan de volgende focuspunten:

  1. De druk op de sociale voorzieningen is merkbaar en zichtbaar in de cijfers. Dit is het gevolg van meer nieuwe vragen naar ondersteuning en zorg. Maar ook door afschaal effecten van complexere, langdurige zorg. Deze groei van (complexere) vragen gebeurt tegen een achtergrond van teruglopende budgetten de komende jaren. Om passende zorg- en ondersteuning betaalbaar te houden voor alle Bredanaars is het belangrijk om in de wijk efficiënt op- en af te schalen. Daarom gaan we de samenwerking in wijken versterken en zorgen dat professionals elkaar kennen en optimaal gebruik maken van elkaars expertise.
  2. Dementie heeft een steeds grotere impact op een groeiende groep mensen. Iedereen krijgt vroeg of laat met dementie te maken, hetzij in het eigen leven, hetzij in familie- of vriendenkring. Wij willen inwoners bewust maken van de mogelijkheden om met dementie om te gaan. Om dit goed onder de aandacht te brengen wordt 2019 het jaar rondom dementie.
  3. We zien dat fysieke en mentale toegankelijkheid van de stad niet altijd vanzelfsprekend is voor bijvoorbeeld ouderen of mensen met een beperking. We vinden dat in Breda iedereen mee moet kunnen doen en dat drempels, letterlijk én figuurlijk, actief worden weggenomen. Daarom investeren we extra in toegankelijkheid.
  4. Breda vergrijst. Dat betekent dat wij heel nadrukkelijk ouderen willen  bevragen op welke wijze wij daar op alle beleidsterreinen rekening mee kunnen houden. We werken daarbij samen met ouderenbonden, verenigd in de seniorenraad. Samen zorgen we ervoor dat Breda een fijne gemeente blijft om in te wonen, ongeacht je leeftijd. We delen kennis over (technologische) middelen die het leven op leeftijd gemakkelijker en veiliger maken en creëren via campagnes als Wonen met Gemak bewustwording over wat je op jongere leeftijd alvast kunt doen om plezierig oud te worden. Tenslotte blijven we ook actief zoeken naar en gesprekken voeren met interessante en innovatieve woon-zorgconcepten om ook in Breda te starten.
  5. De gemeente is verantwoordelijk voor vluchtelingen wiens asielaanvraag door het Rijk is afgewezen,. maar die (nog) niet terugkeren naar hun geboorteland. Scherp in de geest van het veranderende rijksbeleid willen we deze groep ondersteuning bieden, door mensen door te geleiden naar al bestaande voorzieningen.
  6. We geloven dat we zorg daar waar mogelijk kunnen organiseren met mantelzorgers en vrijwilligers. Zij bieden essentiële hulp. Maar juist zij zelf moeten óók op onze ondersteuning kunnen rekenen, bijvoorbeeld met respijtzorg. We willen het zo aantrekkelijk mogelijk maken om mantelzorger te worden of te blijven,  zolang dat verantwoord is.  Respijtzorg maken we pragmatisch beschikbaar voor mantelzorgers.
  7. Het netwerk Zorg voor Elkaar Breda is een belangrijke pijler in hoe we zorg, hulp en ondersteuning willen bieden in Breda. Dichtbij mensen en op maat. Met lichte hulp waar het kan en warme overdracht naar professionele zorg waar het moet. We werken daarom aan vergroting van naamsbekendheid, bereik en gebruik van Zorg voor Elkaar Breda om deze pijler verder te verstevigen en uit te bouwen..
  8. We zijn regenbooggemeente en blijven ons inzetten voor LHBTI-inwoners door actief bevorderen van hun sociale acceptatie, weerbaarheid en veiligheid. We richten ons specifiek op veiligheid en zichtbaarheid met speciale aandacht voor jongeren/onderwijs, kwetsbare en oudere LHBTI-inwoners.
  9. We geven een innovatieve boost aan toezicht op de kwaliteit van zorgaanbieders, en koppelen deze kwaliteit nadrukkelijk aan cliëntbeleving.
  10. Namens de stad en de partners bereiden wij ons voor op de Wet Verplichte GGZ, een majeure nieuwe taak voor ons in 2020.

We bouwen met deze focuspunten krachtig voort op de aanpak van de afgelopen jaren. Nadrukkelijk aandachtspunt in die verdere bouw is ook het financieel beheersbaar houden van het stelsel, waarbij de uitgaven in lijn zijn met de inkomsten van het Rijk. Om het tekort in te lopen namen we in 2019 maatregelen van in totaal € 1.990.000.  

Met ingang van 2019 worden er verschillende maatregelen ingevoerd binnen de maatschappelijke ondersteuning waarmee het stelsel van zorg en ondersteuning (gecontracteerde zorgaanbieders, ambtelijke doorverwijzing en gesubsidieerd netwerk ZorgvoorElkaar Breda) verder wordt geoptimaliseerd. Deze maatregelen hebben een kostenbesparend effect en optimaliseren de overgang van de gemeentelijke verantwoordelijkheid (Wmo) met de verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraars (Zvw) en het Rijk (Wlz). Daarmee helpen deze maatregelen aan onze ambitie om voor onze burgers de juiste zorg en ondersteuning op de juiste plek te realiseren.

  1. We voeren meerdere maatregelen door die te maken hebben met de manier waarop wij als regiogemeente het Beschermd Wonen organiseren en financieren. We maken inhoud en financiën meer in lijn met de rest van de Wmo, middels een bouwstenenmodel. Deze maatregelen richten zich niet op cliënten, maar op zorgaanbieders. Zo schrappen wij bijvoorbeeld de tegemoetkoming in de kapitaallasten voor BW-aanbieders.  Deze tegemoetkoming is niet meer passend voor aanbieders die hun vastgoed huren van woningbouwcorporaties.  Hiermee is een bedrag van € 785.000 gemoeid.  
  2. Gedurende 2017 en 2018 hebben we veel inzicht gekregen in onze Wmo doelgroep. Uit deze analyse is gebleken dat onze uitstroom naar de Wet Langdurige Zorg (Wlz) lager is dan we zouden verwachten. Mensen die naar verloop van tijd óók voor Wlz indicatie in aanmerking komen, blijken langer onder de Wmo te blijven vallen dan nodig en wenselijk. Dit fenomeen gaan we projectmatig oppakken in 2019. In nauw overleg met cliënt, familie, CIZ en anderen zorgen wij voor een warme overdracht naar het Wlz regime. Hierdoor zullen wij als gemeente voor € 490.000 minder zorgkosten dragen. En borgen we dat de juiste zorg en ondersteuning vanuit het juiste regime gecontinueerd wordt.
  3. Daarnaast verbreden we onze inzet om samen met onze partners waar dat mogelijk is op maat naar andere oplossingen dan een maatwerkvoorziening te zoeken. We focussen daarbij meer op het aanbrengen en versterken van een effectieve ondersteuningsstructuur voor cliënten, waarbij cliënten de oplossingen vaak ook zelf als plezieriger en meer op maat ervaren.  Op basis van een gehouden pilot waarin we veel positieve ervaring hebben opgedaan met deze manier van afschalen van zorg verwachten we hiermee jaarlijks voor € 330.000 minder maatwerkvoorzieningen nodig te hebben.
  4. We scherpen de spelregels rondom Pgb’s aan. We koppelen maximale tarieven nadrukkelijker aan vergelijkbare zorg in natura en stroomlijnen het uitbetalingsproces. Hierdoor zullen we jaarlijks € 100.000 besparen.
  5. Tot slot bereiden wij beleidswijzingen voor rondom zowel het grensgebied tussen lichte vormen van begeleiding en huishoudelijke verzorging als in de Wmo-component van de collectieve ziektekostenverzekering. Hiermee  besparen wij € 300.000.

De in deze begroting gepresenteerde concrete beheersmaatregelen zorgen voor een sluitende begroting in 2019. Tegelijkertijd nemen we in 2019 ook nog aanvullende maatregelen waarmee we tot een volledig sluitend meerjarenperspectief komen. Uitdaging is om onze uitgaven dusdanig te beheersen dat wij komende wijzigingen in de rijksgelden kunnen opvangen. Dat betekent flexibiliseren en monitoren. Waarschijnlijk gaan deze aanvullende maatregelen ook de mate waarin wij het verschil kunnen betekenen voor onze cliënten veranderen. We staan voor scherpe keuzen en lopen daar niet voor weg. Het najaar van 2018 gebruiken wij om deze maatregelen uit te werken. Wij zullen onze voornemens in de voorjaarsnota 2019 aan u en de stad presenteren. Het financieel nog op te lossen tekort vanaf 2020 bedraagt € 940.000.

Actief in de buurt
% bewoners dat actief is in de buurt

GBM

Meeteenheid: %

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

% bewoners dat actief is in de buurt

28,0

29,0

Zie opmerking

>30

Deze indicator is gebaseerd op de bewonersenquête (GemeenteBeleidsMonitor) die  in oneven jaren wordt uitgevoerd. Voor 2018 is om die reden geen streefwaarde bepaald.

Meedoen
% inwoners dat actief meedoet in de samenleving

GBM

Meeteenheid: %

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

% inwoners dat actief meedoet in de samenleving

76,0

75,0

Zie opmerking

76

Deze indicator geeft het percentage mensen weer dat op een bepaalde manier actief deelneemt aan de samenleving: werken (in loondienst of zelfstandige) voor 12 uur per week of meer, intensief mantelzorg geven, intensief vrijwilligerswerk verrichten, naar school gaan/opleiding volgen of deelnemen aan een re-integratietraject. Deze indicator is gebaseerd op de bewonersenquête (GemeenteBeleidsMonitor) die in oneven jaren wordt uitgevoerd. Voor 2018 is om die reden geen streefwaarde bepaald.

Kwaliteit van de ondersteuning
% Wmo cliënten dat het helemaal eens of eens is met de stelling 'ik vind de kwaliteit van de ondersteuning die ik krijg goed'

CEO WMO

Meeteenheid: %

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

% Wmo cliënten dat het helemaal eens of eens is met de stelling 'ik vind de kwaliteit van de ondersteuning die ik krijg goed'

77,0

82,0

82,0

Minimaal 75 tot 80

Minimaal 75 tot 80

Gezien de uitdagingen met tekorten in de wmo en de groeiende doelgroep, zijn we tevreden als 75 to 80% van de mensen het (helemaal) eens zijn met deze stelling.

Ondersteuning buurtinitiatieven
% Bewoners dat het (helemaal) oneens is met de stelling: De gemeente ondersteunt buurtinitiatieven op het gebied van leefbaarheid en veiligheid voldoende.

GBM

Meeteenheid: %

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

% Bewoners dat het (helemaal) oneens is met de stelling: De gemeente ondersteunt buurtinitiatieven op het gebied van leefbaarheid en veiligheid voldoende.

13,0

13,0

Zie opmerking

10

Deze indicator is gebaseerd op de bewonersenquête (GemeenteBeleidsMonitor) die in oneven jaren wordt uitgevoerd. Voor 2018 is om die reden geen streefwaarde bepaald.