De thema`s
Producten per thema
Nr. | Thema | product |
2.1 | Stimuleren economische ontwikkeling in Breda | |
Economische zaken | ||
Acquisitie en accountmanagement | ||
Externe betrekkingen | ||
Evenementen | ||
Grondexploitatie bedrijventerreinen |
Thema 2.1: | Stimuleren economische ontwikkeling in Breda |
Wat willen we bereiken
We willen alle ruimte voor ondernemers en ondernemerschap. Meer banen betekent dat zoveel mogelijk Bredanaars aan het werk kunnen zijn. Werk is de beste manier om mee te doen en zekerheid te hebben in je leven. Hoofddoel is het meegroeien van de beroepsbevolking ten opzichte van de totale bevolking . Daarom sturen we op de toename van het aantal banen. |
Wat gaan we er voor doen
Een duidelijke focus en richting van onze acties en impulsen is essentieel voor het behalen van de benodigde resultaten. 1. Het opstellen van een nieuwe economische visie 3. Kwaliteitsimpuls bedrijventerreinen In 2019 starten we met een impuls op de bedrijventerreinen in de stad in de vorm van de oprichting van Bedrijveninvesteringszone (BIZ) op de belangrijkste bedrijventerreinen. De komende 4 jaar willen we 1 of 2 BIZ-en oprichten, in Hazeldonk en Heilaar. In 2020 volgen Steenakker en Rithmeesterpark. Naast de kwaliteit is ook de beschikbaarheid van bedrijventerreinen ontoereikend. De vraag van bedrijven naar nieuwe locaties is groot. Daarom starten we in 2019 de voorbereiding voor de ontwikkeling van de nieuwe bedrijventerreinen Bavel-Zuid en ’t Hout. We intensiveren de inzet op de ontwikkeling van Rithmeesterpark Fase 2 en Steenakker Noord. 4. Verstevigen internationale acquisitie en accountmanagement De campus Internationale school is in 2019 gerealiseerd als ook de campus Breda University of applies sciences. 5. Digitale transitie van de stad en haar inwoners Maar er ontstaan ook (ethische) vraagstukken; Welke veranderingen komen er op ons af, kan iedereen mee in deze ontwikkeling? Hoe is de privacy gewaarborgd? Hoeveel vertrouwen hebben we in een algoritme? En is de mate van connectiviteit in Breda wel voldoende als alles aan alles wordt gekoppeld (Internet of Things)? Kortom, zijn we klaar voor de toekomst en hoe willen we er op reageren? In het komende jaar wordt daarom onderzocht we wat de betekenis is van digitalisering voor de toekomst van Breda en leggen we de gewenste richting vast in een masterplan. 6. Smart City/binnenstad In de Binnenstad zoeken we naar manieren om de bestaande samenwerkingen te versterken. De oprichting van nieuwe BIZ-en spelen daarbij een belangrijke rol. In 2019 zetten we in op een BIZ in de Haagdijk en wellicht een tweede deelgebied in de binnenstad. Breda heeft de afgelopen periode diverse Smart City projecten uitgevoerd. Bijvoorbeeld de infrastructuur in de Willemstraat, slimme verlichting en het recente Smart City Dashboard. Digitalisering speelt bij inwoners en bij de overheid een steeds belangrijkere, onomkeerbare rol in ons dagelijks leven. De visie Smart City Breda is in concept gereed en geeft richting aan de op te leveren producten. Projecten die we gaan uitvoeren passen binnen de thema’s Economie, Binnenstad, mobiliteit en digitale infrastructuur (glasvezel, 4/5G netwerken). We zetten ook in op verbinden van bestaande slimme projecten. |
Werkgelegenheid (absoluut)
Aantal werkzame personen
LISA/VR | Meeteenheid: Aantal | |||||
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Streefwaarde 2018 | Streefwaarde 2019 | ||
Aantal werkzame personen | 99418,0 | 99376,0 | 101902,0 | 103900 | 105000 | |
In de jaren 2018 en 2019 wordt uitgegaan van een banengroei van 1% per jaar. |
Aantal banen
Aantal banen per 1.000 inwoners 15 tot en met 64 jaar.
www.waarstaatjegemeente.nl | Meeteenheid: Aantal per 1.000 | |||||
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Streefwaarde 2018 | Streefwaarde 2019 | ||
Aantal banen per 1.000 inwoners 15 tot en met 64 jaar. | 822,1 | 821,3 | ||||
Dit is een verplichte indicator, er is geen streefwaarde bepaald. |
Toeristisch werkklimaat
Aantal banen recreatie en toerisme per 1.000 inwoners 15-64 jaar.
www.waarstaatjegemeente.nl | Meeteenheid: Aantal per 1.000 | |||||
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Streefwaarde 2018 | Streefwaarde 2019 | ||
Aantal banen recreatie en toerisme per 1.000 inwoners 15-64 jaar. | 48,1 | 49,2 | ||||
Dit is een verplichte indicator, er is geen streefwaarde bepaald. |
Ondernemingsklimaat
Waardering ondernemersklimaat.
Ondernemerspeiling | Meeteenheid: Score tussen 1 en 10 | |||||
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Streefwaarde 2018 | Streefwaarde 2019 | ||
Waardering ondernemersklimaat. | 6,4 | 6,5 | 6,5 | |||
Meting twee jaarlijks in de "even" jaren. |
Aandeel laag opgeleiden in de werkzame beroepsbevolking
Aandeel laag opgeleiden in de werkzame beroepsbevolking
CBS | Meeteenheid: % | |||||
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Streefwaarde 2018 | Streefwaarde 2019 | ||
Aandeel laag opgeleiden in de werkzame beroepsbevolking | 20,0 | 20% | 20% | |||
Bij het vaststellen van de economische agenda is als randvoorwaarde bepaald dat de toename van het aantal banen evenredig neerslaat op de drie onderwijs niveaus ( laag middelbaar hoog) |