begroting 2019

Ondernemend Breda

Beroepsonderwijs en huisvesting onderwijs

De thema`s

Producten per thema

Nr.

Thema

product

2.4

Beroepsonderwijs en Huisvesting Onderwijs

Hoger Beroeps Onderwijs

Volwasseneducatie

Onderwijshuisvesting

Thema  2.4:

Beroepsonderwijs en Huisvesting Onderwijs

Wat willen we bereiken

Breda is een vooruitstrevende onderwijsstad, we bouwen verder aan de kwaliteit van onderwijs en de versterking van samenwerking met de partners in en rondom de scholen. We bieden de leerlingen en studenten in Breda een compleet onderwijsaanbod in passende huisvesting en nieuwe campussen.

Beheersing van de taal is essentieel voor het functioneren in de maatschappij. Het aantal kinderen dat op school start met een taalachterstand neemt toe. Topprioriteit in de onderwijsopgave is daarom de aanpak van laaggeletterdheid en de beheersing van de Nederlandse taal. Voor zowel nieuwkomers als voor mensen die in Nederland geboren zijn, thuis en op de werkvloer.

Breda loopt landelijk nog steeds voorop in de aanpak en visie op onderwijshuisvesting. De decentrale aanpak, die landelijk wordt gezien als voorbeeld, werpt nog steeds zijn vruchten. Betere afstemming tussen de scholen, gezamenlijke visie op inhoud van onderwijsaanbod en bijbehorende huisvesting. Daarmee bereiken we efficiency in aanpak en realisatie van betere huisvesting voor alle scholen in de stad. Er ligt een gezamenlijke onderwijsvisie ten grondslag aan het meerjaren onderwijshuisvestingsprogramma. Deze visie wordt door de corporaties Building en BreedSaam in 2019 herijkt. Met name de doorlopende leerlijn, internationalisering, verduurzaming en een toekomstproof VMBO staan hierin centraal.

Goed burgerschap en maatschappelijke betrokkenheid voor leerlingen en studenten om meer inzicht te krijgen in de maatschappelijke opgaven vormen belangrijke kernwaarden. Maar ook op welke wijze leerlingen en studenten mee kunnen denken en doen. Samen met scholen maken we een plan om op alle schoolniveaus leerlingen en studenten inzicht te bieden en deze ook in de praktijk te laten ervaren.

Toekomstig onderwijs vormgeven doen we voor maar ook in samenspraak met kinderen. Missing Chapter, de Kindertrendrede en Young Impact hebben inzicht gegeven hoe we de Breda Kindvriendelijke stad beter vorm en inhoud geven met en door kinderen. De studentenburgemeester en inzet van jongeren leveren hieraan een belangrijke bijdrage
We gaan ons kapitaal aan studenten ook op andere gebieden actiever betrekken bij opgaven in onze stad. We zoeken een nog actievere verbinding met de kennisinstellingen, onder meer vanuit de City Deal Kennismaken, en stimuleren ook onderlinge verbindingen door campusvorming, een gezamenlijke studenten-introductieprogramma en samenwerkingen zoals in de Logistics Community Brabant.

Onderwijs richt zich op het opdoen van kennis en ervaring die nodig zijn om goed voorbereid te zijn op de arbeidsmarkt. De toekomstige arbeidsmarkt vraagt nieuwe kennis en kunde maar vooral inzet op talentontwikkeling en inzet van competenties. De aansluiting van het onderwijs op de vraag van de arbeidsmarkt is van belang. We helpen studenten eerder aan het werk door ze effectiever aan banen met perspectief te koppelen, ze al eerder te verbinden aan bedrijven en door studenten zonder startkwalificatie verder te helpen met ‘Breda-ficaten’.

Wat gaan we er voor doen

Samen met de leerlingen en studenten, alsook de partners in en rondom het onderwijs, herijken we de Strategische Onderwijsvisie. Belangrijke elementen hierin zijn de nieuwe afspraken rondom het Manifest Vroeg-en Voorscholen (VVE), het actieprogramma Taal, Techniek, Zorg, Volwasseneducatie,Thuiszitterspact, Cultuureducatie en Onderwijshuisvesting. De focus komt te liggen op de schakelmomenten, waarbij leerlingen overgaan naar een andere schoolsoort, maar ook de schakel tussen de schoolse en naschoolse periode. De kwaliteit van overdracht wordt verbeterd en er vindt betere afstemming plaats. Hiermee wordt de schoolcarièrre van leerlingen versoepeld en de betrokkenheid van ouders vergroot. Een extra financiële impuls komt beschikbaar om de afspraken in de strategische onderwijsagenda te kunnen uitvoeren en daarmee de schakelmomenten in en om het onderwijs te optimaliseren voor leerlingen.

Er zijn grote raakvlakken met de domeinen jeugdhulp en economie. Er vindt afstemming plaats met de jeugdpartners bij vroegsignalering op school, de inzet van passend onderwijs en de relatie tussen school en thuissituatie van leerlingen.

Met de economische groeisectoren en onderwijspartners wordt het gesprek geïntensiveerd. Samen spelen zij in op de toekomstige arbeidsmarkt en de benodigde kennis en vaardigheden.

Er komt een extra impuls op Taal. Er komt een focus op de doelgroepen; ouders en kinderen, cliënten in de zorg en de nieuwkomers. Beheersing van de taal is essentieel voor het functioneren in de maatschappij. Het aantal analfabeten en digibeten neemt nog steeds toe. Deze trend willen we keren samen met het onderwijs en de werkgevers in de stad. Een taalaanpak voor alle leeftijden van 0 tot 100 jaar, waarbij er aandacht is voor taal op school, thuis en op de werkvloer.

De inzet van de denk-en doekracht van kinderen, leerlingen en studenten in Breda wordt vergroot en beter benut. Mede door een extra financiële impuls Kindvriendelijke stad en intensivering van burgerschap kan dit worden geeffectueerd.

Samen met werkgevers, hogescholen en middelbare beroepsopleidingen wordt de visie beroeps en vakgericht onderwijs bezien. Er komt meer focus op de benodigde praktijkkennis en bijbehorende vaardigheden. Zowel op het primair, voorgezet als hoger onderwijs, met ee focus op de toekomst van het VMBO.

Onderwijs richt zich op het opdoen van kennis en ervaring die nodig zijn om goed voorbereid te zijn op de arbeidsmarkt. De toekomstige arbeidsmarkt vraagt nieuwe kennis en kunde maar vooral inzet op talentontwikkeling en inzet van competenties. De aansluiting van het onderwijs op de vraag van de arbeidsmarkt is van belang. Hier is extra inzet op nodig. De sector Gezondheidszorg krijgt daarbij extra aandacht. Het aanbod aan opleidingen in de zorg moet worden vergroot en toegankelijker worden gemaakt. Als ook de stimulans voor de toekomstige studenten om een opleiding in de zorg te kiezen.
Een startkwalificatie is van groot belang voor alle studenten, toch is een volledig diploma soms niet haalbaar. Een passend en gevarieerd onderwijsaanbod is dan wenselijk, deelcertificaten ofwel Breda-ficaten kunnen hierbij helpen.

Breda is met ruim 20.000 studenten een echte studentenstad en internationale kennisstad. De samenwerking met de hogescholen inclusief het MBO krijgt een impuls, middels de Citydeal Kennismaken. Er is inmiddels een groot aantal convenanten tussen de faculteiten van de hoge scholen en gemeente Breda. Deze worden waar mogelijk verder uitgebreid om samenwerking en kennisdeling te bevorderen. Logistic Community Brabant (LCB) is hiervan een mooi voorbeeld. Verder is er aandacht voor groeisectoren, meerjarige samenwerking op onderzoek, inzet proeftuinen, kennisoverdracht. Speerpunt is de inzet van kapitaal aan studenten in de stad. Als ambassadeurs van de stad maar zeker ook als denkkracht voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken in de stad en het verbinden van generaties.

Score Breda als studentenstad
Score Breda als studentenstad in de Nationale Studenten enquête.

Nationale Studenten enquête

Meeteenheid: Score tussen 1 en 5

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Score Breda als studentenstad in de Nationale Studenten enquête.

3,8

3,8

3,8-4,0

3,8-4,0

Tenminste handhaving huidige score.

MBO studenten
Aantal MBO studenten in Breda (wonend in en buiten Breda).

ROC en de Rooipannen

Meeteenheid: Aantal

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Aantal MBO studenten in Breda (wonend in en buiten Breda).

10862,0

10838,0

11.000 (waarvan ruim 3.000 woonachtig in Breda)

11.000 (waarvan ruim 3.000 woonachtig in Breda)

Groei is geen doelstelling, kwaliteit van onderwijs wel.

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Aantal alumni met baan op niveau

NB Hiervoor 2019 een streefwaarde opnemen plus zo mogelijk een eerste (voorlopige) realisatie 2017.

HBO studenten
Aantal HBO(WO) studenten

Meeteenheid: Aantal

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Aantal HBO(WO) studenten

22195,0

22698,0

22.000

23.000

Groei is geen doelstelling, kwaliteit van het onderwijs wel.

Gevarieerd aanbod volwassen educatie
Gevarieerd aanbod volwassen educatie

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Gevarieerd aanbod volwassen educatie

NB Hiervoor 2019 een streefwaarde opnemen plus zo mogelijk een eerste (voorlopige) realisatie 2017.

Aandeel studenten dat woont in Breda
Aandeel studenten dat in Breda woont

AVANS/NHTV

Meeteenheid: %

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Aandeel studenten dat in Breda woont

NB Hiervoor 2019 een streefwaarde opnemen plus zo mogelijk een eerste (voorlopige) realisatie 2017.
toelichting jaarrekening 2017:
Bron Elsevier gaat uit van een iets lager aantal studenten. Nieuw te ontwikkelen indicator waarbij het de voorkeur heeft om gebruik te gaan maken van landelijke bronnen waarbinnen al jarenlang data verzameld worden. Bij voorkeur samen met andere steden / provincie om kosten te drukken.

Aantal internationele studenten in Breda
Aantal internationale studenten in Breda

AVANS/NHTV

Meeteenheid: Aantal

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Aantal internationale studenten in Breda

NB Hiervoor 2019 een streefwaarde opnemen plus zo mogelijk een eerste (voorlopige) realisatie 2017.
Toelichting jaarrekening 2017:
9% internationale studenten bij Avans, Bij NHTV is dat aandeel veel hoger: 15,7%. Streven van NHTV is dit in de toekomst verder te laten groeien. Totaal in 2017: 2.462. Maar: Let op de politieke discussie over de balans tussen kwaliteit van onderwijs en internationalisering zal vanuit OCW een grotere invloed hebben dan vanuit de gemeente.