begroting 2019

Ondernemend Breda

Verbindend bestuur

De thema`s

Producten per thema

Nr.

Thema

product

2.5

Verbindend bestuur

Samenwerking

Thema  2.5:

Verbindend bestuur

Wat willen we bereiken

Breda heeft de ligging, schaal en kwaliteit om (inter)nationaal te kunnen schakelen en zo als stad aantrekkelijk en relevant te zijn en blijven. Wij positioneren ons nadrukkelijk als schakelstad  en internationaal knooppunt in Noordwest-Europa.
Als centrumstad voelen wij ons ook verantwoordelijk voor welzijn en welvaart in de regio. We zien dat veel inwoners wonen, werken, leren en recreëren binnen de Baronie. We willen graag met de andere Baroniegemeenten ervoor zorgen dat het leven hier goed is.
Maar ook de samenwerking binnen de Regio West-Brabant, met Tilburg en de Regio Hart van Brabant, het waterschap en de provincie Noord-Brabant zetten we onverminderd door. Dit geldt ook voor onze contacten binnen het G40-netwerk, de VNG en met het Rijk.
We kijken niet alleen over de gemeentegrenzen heen, maar ook over landsgrenzen. We investeren de komende jaren extra op onze internationaliseringsslag.

Wat gaan we er voor doen

Concreet geven we in deze bestuursperiode inhoud aan de ambities van Verbindend bestuur en het bestuursakkoord ‘Lef en Liefde’ door:
1.   Het versterken van de (boven)regionale samenwerking en de slagkracht met andere gemeenten/overheden, bedrijfsleven en kennispartners (triple-helix) in de regionale netwerken met daarbij focus op gezamenlijke economisch-ruimtelijke opgaven;
2.   Het sluiten van concrete en duurzame partnerschappen om onze ambities samen waar te maken en het sluiten ‘city- en regiodeals’ daar waar mogelijk;
3.   Het versterken van onze inzet op internationaal beleid en het fors investeren in ons internationale netwerk;
4.   Op basis van ons internationaal beleid zorgdragen voor een structurele internationale presentatie van de Bredase ambities en mindset;
5.   Het verder brengen van het Verhaal van Breda, o.a. door:
-   Het opbouwen van een netwerk van minimaal 500 ambassadeurs van ‘Breda brengt het samen’ in de stad, onder bewoners maar ook onder bedrijven en instellingen.
-   Het realiseren van tenminste twee van de vijf ‘stadsambassades’ buiten Nederland.
Versterken samenwerking
We zijn, en blijven een assertieve en proactieve (centrum)speler in het regionale en (inter)nationale netwerk. We kijken gericht en selectief met wie we in de regio welke ambitie uitvoeren. Hierbij onderscheiden we vier schaalniveaus:
1.   Subregio de Baronie en BOELM
2.   Regio West-Brabant
3.   Bovenregionale samenwerking
4.   Internationale samenwerking
5.   Externe betrekkingen
1.Subregio Baronie en BOELM
Samen met de gemeenten Oosterhout, Etten-Leur en Moerdijk (= BOELM) deden we onderzoek naar samenwerkingskansen op de strategisch economische corridor van de A16.
We informeerden de raad over de zes thema’s en vier actielijnen in het adviesrapport dat hieruit voortkwam. Hierbij ging het om economische dynamiek, onderwijs en arbeidsmarkt, innovatie en promotie /marketing /acquisitie /branding. In 2019 willen we verder uitvoering geven aan de adviezen.
Wij verkennen ook de samenwerkingsmogelijkheden voor de Omgevingswet, in het bijzonder een subregionale afstemming en inhoudelijke koppeling van de op te stellen regionale omgevingsvisie. Daarnaast zoeken we naar mogelijkheden voor intensivering van de samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering.
2.Regio West-Brabant (RWB)
In 2018 is de aangebrachte focus op gezamenlijke ruimtelijk-economische opgaven en kansen verder uitgewerkt. Basis hiervoor was de analyse van Tordoir die hij deed in opdracht van de Economic Board West-Brabant. Het koersdocument geeft richting aan de adviezen uit het rapport van Tordoir. We zien voor Breda als centrumstad en ambassadeur van West-Brabant een voortrekkersrol in de uitvoering hiervan.
Voor de realisering van de ambities onderkennen we dat cofinanciering belangrijk is. Andere overheden (zoals de provincie, Rijk en EU) financieren niet meer zonder dat de regio zelf ook substantieel meefinanciert. De Regio West-Brabant heeft de intentie om in deze ontwikkeling mee te gaan en zal hiertoe een voorstel uitwerken richting de deelnemende gemeenten.
Met de inwerkingtreding van de gewijzigde gemeenschappelijke regeling is ook de bestuurlijke doorontwikkeling afgerond. De ambtelijke aanpassing is eind 2018 afgerond. Daarmee kan de RWB in 2019 meters gaan maken.
3.Bovenregionaal: Tilburg, Midden-Brabant, BrabantStad, waterschap, provincie, G40, VNG en Rijk
Door het sluiten van het samenwerkingsconvenant eind 2017 heeft de samenwerking met Tilburg, als centrumstad van de regio Midden-Brabant (ook wel Hart van Brabant genoemd) meer vorm en inhoud gekregen. Omdat we elkaar hierdoor als steden beter hebben leren kennen (en weten te vinden), waren we in staat om snel te schakelen bij het indienen van de regiodeal ‘Midden- en West-Brabant makes and moves’ in augustus 2018. Het versterken en versnellen van deze samenwerking zetten we graag door in 2019.
Ook binnen het G40-netwerk, met de provincie Noord-Brabant, het waterschap, VNG en het Rijk werken we graag samen om maatschappelijke opgaven waar we voor staan, te realiseren.
We zijn overigens positief over het merk BrabantStad en de potentiële kracht van dit netwerk; we zijn echter kritisch op de output van de afgelopen jaren. Deze bestuursperiode zien we als nieuwe kans om met elkaar concrete resultaten te behalen die bijdragen aan het aantrekkelijk, bereikbaar en concurrerend (ABC) houden van Brabant.
4.Internationalisering
In het bestuursakkoord spraken we uit te willen investeren in onze internationalisering en ons expatbeleid. We weten dat we nog wat ‘corvee’ moeten doen om een goede basis te leggen voor onze internationaliseringsslag. Hier gaan we in 2019 vorm en inhoud aan geven.
We zien vijf lijnen in de uitwerking:
1.   Inzetten op de internationale bereikbaarheid;
a.   Verder inzetten op Breda als internationaal treinknooppunt;
b.   Zorgdragen voor goede wegverbindingen;
2.   Internationaal onderwijs in Breda stimuleren (inclusief het koesteren van de internationale school);
3.   Aandacht voor de expat-community: Breda is gastvrij voor de groeiende groep expats;
4.   Aandacht voor stedenbanden:
a.   Binnen Europa springt de stedenband met Wroclaw eruit. Dit is vooral een historische band (bevrijding) en een culturele band met mogelijke spin-off richting onderwijs en water. Ook hebben we aandacht voor de kansen die onze ligging in het Belgisch Nederlands grensgebied biedt, bijvoorbeeld via Hazeldonk en de lijn richting Antwerpen;
b.   Buiten Europa zien we de samenwerking met Yangzhou als prioriteit. Aan de hand van de thema’s van het gesloten convenant (toerisme en cultuur, onderwijs en water) willen we de samenwerking verdiepen en deze economisch gaan laden;
5.   Internationale acquisitie: we halen graag internationale bedrijvigheid naar Breda toe, vooral bedrijven in pharma, logistics, internationale handel en de Benelux hoofdkantoren. Dit ter bevordering van de Bredase werkgelegenheid.
We nemen internationalisering ook nadrukkelijk mee in de ontwikkeling van onze economische visie.
5.Intensiveren van onze externe betrekkingen
Meer dan ooit erkennen wij het belang van goede, actieve externe betrekkingen (public affairs) en het gericht vergroten van onze netwerk- en lobbykracht naar Den Bosch, Den Haag en Brussel. We doen dit samen met partijen in de stad en regio. Met de bestaande lobbykracht gericht op Brussel slaan we onze vleugels uit naar Europa. Dit doen we onder andere door de netwerken en financiële kansen in Europa goed te kennen en te benutten, vanuit het perspectief van Breda en de regio West-Brabant. We versterken onze positie als internationale kennisstad. We onderhouden bestaande verbindingen en gaan nieuwe verbindingen aan met Europese partnersteden en regio’s. Ook versterken we onze kennis van Europese programma’s, initiatieven en structuurfondsen. We nemen op basis van onze lobbyagenda actief deel aan Europese events zoals de Open Days te Brussel.