Thema 3.4: | Bereikbaar Breda |
Wat willen we bereiken
De komende jaren staan in het teken van bereikbaar houden van de stad door optimaliseren van de laatste mogelijkheden op netwerk niveau. Om de stad bereikbaar te houden in het kader van de grote gebiedsontwikkelingen zijn ingrijpende maatregelen noodzakelijk aan onder andere de noordelijke rondweg. Een andere kijk op parkeren, mobiliteit in relatie tot leefbaarheid en nieuwe vervoerssystemen is nodig om de grote gebiedsontwikkelingen leefbaar en bereikbaar te maken. Naast het bereikbaar houden van de stad per auto proberen we mensen ook te verleiden tot het maken van verschillende vervoerskeuzes (te voet, fiets, OV). |
Wat gaan we er voor doen
Samen met partijen in Breda en de regio werken we aan de visie Mobiliteitsaanpak Breda. Er wordt geïnvesteerd in alle modaliteiten (te voet, fiets,(vracht-)auto en OV). We starten studies naar bereikbaarheid in relatie tot de op stapel staande grote gebiedsontwikkelingen. De noordelijke rondweg heeft hier een belangrijke rol als economische as. In 2019 wordt de afwikkelcapaciteit van kruispunt Noordelijke Rondweg – Belcrumweg vergroot. Daarnaast zal een plan van aanpak worden opgesteld en onderzoek worden voorbereid op welke wijze we de aanpak van de Noordelijke Rondweg ter verbetering van de ontsluiting van het economische verkeer en de binnenstad in de toekomst gaan verbeteren. Op de Zuidelijke Rondweg worden de reeds vastgestelde maatregelen ter verbetering van de doorstroming (ter hoogte van Fatima Plein en Baronielaan) uitgevoerd in 2019. We investeren in een betere ontsluiting van de binnenstad. Er wordt onderzocht welk samenhangend pakket van maatregelen nodig is om de bereikbaarheid te borgen en de verblijfskwaliteit te vergroten. Het besluit is genomen voor verbreding van de A58 tussen knooppunt Galder en knooppunt Sint Annabosch, inclusief aanpak beide knooppunten. Rijkswaterstaat werkt het ontwerp uit. Begin 2019 moet er een Ontwerp Tracé Besluit liggen. Breda zorgt voor goede kwalitatieve inpassing, beperking van overlast voor bewoners tot een minimum en borgen van de natuurkwaliteit. Hierbij staat de leefbaarheid van Ulvenhout en Bavel centraal. Voor de A58 Breda – Tilburg is er een MIRT verkenning gestart waarbij niet alleen gekeken wordt naar fysieke maatregelen (verbreding) maar ook het toepassen van slimme oplossingen (smart mobility). De belangen en ideeën vanuit Breda worden nadrukkelijk in het proces ingebracht met als doel een snelle start realisatie. A58 positioneren als ook de energiecorridor van Nederland. We houden aandacht voor de toekomstige verkeersafwikkeling op de A27 tussen Hooipolder en Sint Annabosch en op knooppunt Hooipolder. De HSL naar Brussel rijdt sinds 2018. We focussen nu op de capaciteit voor reizigersvervoer op de Brabantroute en werken in Brabants verband aan de internationale treinverbinding naar Düsseldorf. Als toekomstperspectief werken we aan een snelle, innovatieve verbinding tussen Breda en Utrecht. We ontwikkelen een toekomstige Openbaar Vervoer in Breda voor beter, duurzamer en moderner openbaar vervoer in het teken van de nieuwe concessie per december 2022.We gaan samen met de Provincie en Arriva bekijken op welke wijze we de kwaliteit van ontsluiting van de bedrijventerreinen met OV kunnen verbeteren. We beginnen met het Meerjaren Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (MUP) 2019-2022, voor betere doorstroming op stedelijke assen, snelfietsroutes Mark en Markoevers en 076 marketing acties. We werken aan innovatief toekomstbestendig openbaar vervoer in relatie tot de nieuwe OV concessie in 2023. Met uitvoering van projecten uit het MUP sluiten we aan bij de mobiliteitsambities, zoals verwoord in de mobiliteitsaanpak en zal worden verankerd in de nieuwe omgevingsvisie. Voor leefbaarheid en doorstroming brengen we de ontsluiting van Teteringen en Prinsenbeek in beeld. We zetten in op meer en veilige (snel)-fietsroutes. Voor verkeersveiligheid pakken we onveilige situaties op straat aan en houden gedragsacties bij scholen en in woonwijken. Samen met de taxibranche streven we naar betere overall kwaliteit door regulering in de vorm van een verordening en keurmerk. In 2019 wordt in overleg met de bewoners de wijk Zandberg-Oost gereguleerd. voor de wijken sportpark en zandberg west wordt vanuit afstemming met bewoners besluitvorming in Q3 verwacht. De ontwikkelingen van smart parking gaan snel. Daar waar de technieken passen bij de ambities van Breda zorgen we voor invoering van bewezen toepassingen (bijvoorbeeld reserveringssystemen, kentekenherkenning en parkeerverwijssystemen). De fietsparkeer capaciteit in de binnenstad is weliswaar toereikend maar gezien de groei van het fietsgebruik en de huidige spreiding over de stad is de verwachting dat hier in de toekomst knelpunten gaan ontstaan. Hier gaan we in 2019 op voorsorteren met een plan van aanpak om zowel incidenteel als structureel capaciteit to te voegen. Aansluitend op de invoering van kenteken parkeren in de garage’s in 2018 wordt in 2019 een reserveringssysteem ingevoerd. Daarmee kunnen bezoekers aan de binnenstad vooraf een parkeerplaats reserveren en betalen en kunnen combiticket met voorzieningen en evenementen worden aangeboden. Gereguleerd fiets parkeren is steeds belangrijker voor een veilige en aantrekkelijke binnenstad. Uitbreiding van de huidige capaciteit aan de oostkant van de stad en nieuwe capaciteit aan de noordkant zijn zeer gewenst. Voor goede regulering van beschikbare parkeercapaciteit is efficiënte en effectieve handhaving nodig. Scanvoertuigen zijn vanaf medio 2019 van grote toegevoegde waarde. |
Bereikbare binnenstad
Tevredenheid over bereikbaarheid binnenstad door Bredanaars
Omnibusenquête | Meeteenheid: % |
| Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Streefwaarde 2018 | Streefwaarde 2019 |
Tevredenheid over bereikbaarheid binnenstad door Bredanaars | 65,0 | 71,0 | 72,0 | 68% | 69% |
Het streven is dat op de lange termijn tenminste 70% van de Bredanaars vindt dat de binnenstad eenvoudig te bereiken is. |
Duurzaam vervoer
Aandeel verplaatsingen te voet, met de fiets en het OV (Modal split)
Omnibusenquête | Meeteenheid: % |
| Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Streefwaarde 2018 | Streefwaarde 2019 |
Aandeel verplaatsingen te voet, met de fiets en het OV (Modal split) | 58,0 | 60,0 | 61,0 | Doel is een stijgende lijn * | Doel is een stijgende lijn * |
We willen de groei van mobiliteit in Breda zoveel mogelijk opvangen met duurzame(re) alternatieven. Hiervoor moet het aandeel verplaatsingen te voet, per fiets en per OV jaarlijks toenemen. OV rekenen we tot duurzamere modaliteiten. De trein (NS) rijdt op 100% windenergie. Bussen in Breda rijden (nog) niet op duurzame energie maar hebben een grotere hoeveelheid passagiers. De elektrische auto (en ook de hybride auto) is duurzamer, mits opgeladen met groene stroom. Hier ontbreken nog betrouwbare cijfers. |
Verkeersveiligheid
Rapportcijfer door Bredanaars van verkeersveiligheid eigen buurt
GBM | Meeteenheid: Score tussen 1 en 10 |
| Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Streefwaarde 2018 | Streefwaarde 2019 |
Rapportcijfer door Bredanaars van verkeersveiligheid eigen buurt | 6,1 | | 5,7 | | 6,0-6,5 |
Het streven is een zo hoog mogelijk rapportcijfer , omdat de gemeente op verkeersveiligheidsgebied altijd streeft naar beter. Opmerking: Het onderzoek van de GBM vindt alleen in de oneven jaren plaats. |