De thema`s
Producten per thema
Nr. | Thema | product |
4.2 | Dienstverlening | |
Administratie en basisregistraties | ||
Publieksservice | ||
Vergunningen |
Thema 4.2: | Dienstverlening |
Wat willen we bereiken
Een organisatie die elke dag het verschil maakt, uniform handelen waar dat kan, maatwerk leveren waar dat moet. Gewone dingen buitengewoon goed doen. In contact met onze klanten, Bredanaars, bezoekers en ondernemers goed inspelen op de behoefte en hen meenemen in het proces van dienstverlening. Daar gaat onze dienstverlening over, in alle lagen en onderdelen van de organisatie. |
Wat gaan we er voor doen
Dienst verlenen is een vak. Wij investeren blijvend in houding en gedrag voor klantvriendelijke, vraaggerichte dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen, met oog voor noodzakelijk maatwerk. De afgelopen jaren was een groot aantal afdelingen Ook onze digitale dienstverlening breiden we verder uit. We gaan deze verder professionaliseren en nog efficiënter maken. Er komt een nieuw systeem voor meldingen, waarbij we de melder beter op de hoogte houden van de voortgang. Onze digitale dienstverlening wordt toegankelijk voor andere EU-burgers via het zogenaamde eIDAS (een met Digid vergelijkbaar elektronisch verificatiemiddel). De website is continu in ontwikkeling. We meten constant de behoefte van gebruikers om het toptaken principe van de website te bewaken. Wij hebben aandacht voor minder digitaal vaardige burgers en borgen de toegankelijkheideisen en wensen. Dat maakt het mogelijk om tijdige beantwoording te monitoren. |
Tevredenheid inwoners
Algemene waardering (rapportcijfer) dat inwoners geven aan de dienstverlening van de gemeente
GBM | Meeteenheid: Score tussen 1 en 10 | |||||
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Streefwaarde 2018 | Streefwaarde 2019 | ||
Algemene waardering (rapportcijfer) dat inwoners geven aan de dienstverlening van de gemeente | 6,6 | 6,7 | 6,7-7,1 | 6,7-7,1 | ||
Dienstverlening hangt af van vergunningen, handhaving en toezicht, afhandeling meldingen en publieksbalie. Bij meldingen werken we aan een systeem om ook de doorgezette afhandeling te monitoren. |
Tevredenheid ondernemers
Rapportcijfer dat ondernemers geven aan de dienstverlening van de gemeente
Gemeente Breda (Bedrijvenenquête) | Meeteenheid: Score tussen 1 en 10 | |||||
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Streefwaarde 2018 | Streefwaarde 2019 | ||
Rapportcijfer dat ondernemers geven aan de dienstverlening van de gemeente | 6,1 | 6,3 | 6,5 | |||
Dienstverlening hangt af van vergunningen, handhaving en toezicht, afhandeling meldingen en publieksbalie. Bij meldingen werken we aan een systeem om ook de doorgezette afhandeling te monitoren. |
Gegronde WOZ bezwaarschriften woningen
Maximaal % Gegronde WOZ bezwaarschriften van totaal aantal woningen
WOZ registratie | Meeteenheid: % | |||||
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Streefwaarde 2018 | Streefwaarde 2019 | ||
Maximaal % Gegronde WOZ bezwaarschriften van totaal aantal woningen | 1,4 | 1,0 | ,7 | 1,0 | 1,0 | |
De gemeente streeft er naar jaarlijks de juiste WOZ-waarde vast te stellen voor een laag of lager aantal (gegronde) bezwaarschriften. De ontwikkelingen op de woningmarkt beïnvloeden het aantal bezwaarschriften. |
Gegronde bezwaarschriften sociaal domein
Maximaal % Gegronde bezwaarschriften sociaal domein
GWS4all | Meeteenheid: % | |||||
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Streefwaarde 2018 | Streefwaarde 2019 | ||
Maximaal % Gegronde bezwaarschriften sociaal domein | 22,0 | 20,0 | 13,5 | 13,5-18 | 13,5-18 | |
Is het gemiddelde voor de drie wetten van sociaal domein. |
Gegronde WOZ bezwaarschriften bedrijven
Maximaal % Gegronde WOZ bezwaarschriften bedrijven van totaal aantal niet woningen
WOZ registratie | Meeteenheid: % | |||||
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Streefwaarde 2018 | Streefwaarde 2019 | ||
Maximaal % Gegronde WOZ bezwaarschriften bedrijven van totaal aantal niet woningen | 4,0 | 4,0 | 4,7 | 4 | 4 | |
De gemeente streeft er naar jaarlijks de juiste WOZ-waarde vast te stellen voor een laag of lager aantal (gegronde) bezwaarschriften. De ontwikkelingen op de woningmarkt beïnvloeden het aantal bezwaarschriften. |
Digitale dienstverlening
Percentage gedigitaliseerde producten
Benchmark digitale dienstverlening | Meeteenheid: % | |||||
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Streefwaarde 2018 | Streefwaarde 2019 | ||
Percentage gedigitaliseerde producten | zie toelichting | |||||
We willen een adequate beveiligingsorganisatie, zodat cyberaanvallen, hacks en langdurige verstoringen snel kunnen worden aangepakt/opgelost. In de loop van 2018 wordt duidelijk wat we hiervoor gaan doen. De fasering hiervan dient als indicator, in feite om de voortgang te meten. |