begroting 2019

Organisatie en Financiën

Een toekomstbestendige organisatie

De thema`s

Producten per thema

Nr.

Thema

product

5.1

Een toekomstbestendige organisatie

Overhead

Bedrijfsvoering

Thema  5.1:

Een toekomstbestendige organisatie

Wat willen we bereiken

Flexibele organisatie
De verandering naar een meer participerende en faciliterende overheid en grotere betrokkenheid en invloed van burgers, bedrijven en organisaties vraagt een andere manier van werken. Om samen te werken in wisselende rollen met onze partners in stad en regio, organiseren we ons vanuit de opgaven in de stad (en niet vanuit ons organisatorisch harkje). We  werken via netwerken en houden scherp waar onze rol en toegevoegde waarde ligt.

Deze gewenste flexibiliteit verlangt van individuele medewerkers ondernemend werknemerschap en dat ze zich blijven ontwikkelen. Het vraagt van medewerkers en werkgever een open houding, lef, vertrouwen en bereidheid tot co creatie met partijen in stad en regio.  

Informatievoorziening
Als moderne overheid sluiten wij aan op de ontwikkeling in de  digitalisering. Dit doen wij vanuit onze i-strategie  als  samenhangende leidraad.
We benutten de beschikbare data effectiever (voor bijvoorbeeld analyses en monitoring).
Nieuwe technologie doet zijn intrede, zoals blockchain, slimme sensoren (Internet-of-Things), data-analytics, drones en robotisering. Dit biedt mogelijkheden om het werk snel, betrouwbaar en slim te doen. Hiermee wordt ICT in de stad en op het stadskantoor vervlochten. In het Masterplan Digitalisering wordt dit uitgewerkt.
We bundelen onze krachten met landelijke en regionale partners om hier uitvoering aan te geven.
Belangrijk is dat we onze betrouwbaarheid vasthouden door het verstrekken van betrouwbare informatie en het waarborgen van privacy en informatieveiligheid.

Huisvesting
Huisvesting ondersteunt de bedrijfsvoering in brede zin en sluit aan bij de ontwikkeling naar een flexibele organisatie. Onze  huisvesting past bij de visie op samenwerken met en voor de stad en op de interne samenwerking.

Organisatie bedrijfsvoering
De bedrijfsvoering van ATEA gaan we onderdeel uit laten maken van de gemeentelijke organisatie, vanuit redenen van effectiviteit en efficiency.

Wat gaan we er voor doen

Flexibiliteit/duurzame inzetbaarheid
We werken aan een toekomstbestendige, moderne organisatie gericht op een duurzame inzetbaarheid van de medewerkers.
Sinds 2017 werken we aan “A great place to work”. Het is nodig dat we deze verder doorzetten. Dit doen we op 3 niveaus:
1.   Mens ontmoet opgave
We gaan door op de ingeslagen weg van onze, interne personeelsmarkt (Grote Markt genaamd), en optimaliseren en verbreden deze mede in samenwerking met de gemeente Tilburg. Zo kunnen we nog meer talenten inzetten en kansen bieden.
Door het strategisch kijken naar personeelsplanning, het doorlopend met elkaar in gesprek zijn en gebruik maken van beschikbare data kunnen we slagvaardiger opereren en betere matches maken, om zo goed te kunnen sturen op opgaven en mensen.

2.   Mensgericht
We blijven investeren in Breda als werkgever, waar iedereen welkom is en zich ook welkom voelt. Door de ondertekening van het Charter Diversiteit (2018) onderstrepen we onze ambitie op het gebied van diversiteit en geven dit blijvend aandacht in ons personeelsbeleid. Naast ons huidige personeel zetten we sterker in op Employer Branding om zo nog meer en meer diverse talenten naar onze organisatie te trekken. Hierin zullen aspecten als creëren van stageplekken en Prestatieladder Socialer Ondernemen een onderdeel vormen.  
Met Lerend Werken worden medewerkers toekomstproof. Onze huisacademie YourGoals heeft een programma van 3 leerlijnen. Voor 2019 ligt de focus op belangrijke eigenschappen van opgave gestuurd werken, samenwerken, digitale vaardigheden en i-bewustzijn (kansen en gevaren). Hierin zetten we onze samenwerking voort met andere partners in de stad zoals AVANS en NHTV. We ontdekken nieuwe mogelijkheden om onze kennis te verbreden en te delen.
Afgelopen jaren hebben we flink geïnvesteerd in vitaliteit van medewerkers. Deze weg zetten we voort en borgen we als één van de facetten van duurzame inzetbaarheid.
3.   Opgavegericht
We faciliteren integraal werken. We brengen meer samenhang tussen opgaven, domeinen en afdelingen door ketengericht te werken en sturen op resultaat met strategy boards. Het project Top Dienstverlening bewees zijn meerwaarde en is geïntegreerd in de bedrijfsvoeringsfilosofie. Op basis van methoden van lean management (zoals scrum en strategy deployment) borgen we het continu verbeteren, vertalen we onze strategische doelen naar dienstverlening en sturen we op basis van feiten en cijfers. Dit geeft inzicht in het hier en nu om flexibel te kunnen inspelen op de behoefte van de klant.

Doorontwikkeling informatievoorziening
Met de I-strategie als leidraad worden in 2019 de volgende activiteiten uitgevoerd:
•   Wij verankeren de privacywetgeving en informatieveiligheidsnormen in de bedrijfsprocessen en dienstverlening.
•   We richten ons op het verder standaardiseren van informatiestromen en –systemen, zodat ze efficiënt en effectief verlopen. Bij vervanging van informatiesystemen kijken we expliciet naar de Cloud en verbetering van dienstverlening.
•   We werken toe naar de invoering van het Digitaal Stelsel Omgevingswet die op 1 januari 2021 in werking treedt. Eén van de doelen van de Omgevingswet is snellere en betere besluitvorming, door betere informatie. Dit betekent dat basisregistraties, zaakgericht- en ketengericht werken op orde moeten zijn.
•   We maken een Masterplan digitalisering om de digitale ontwikkeling van Breda richting te geven.
•   Om de samenhang te bewaken en in control te blijven werken we onder architectuur en professionele sturing en ontwikkeling. Hiermee voeren we het belangrijke speerpunt uit van de i-Strategie, verbeteren van de IT-governance.   
•   De ICT-infrastructuur krijgt aanvullende beveiligingstechnologie, nodig om risico's te minimaliseren.
•   De organisatie krijgt betrouwbare en flexibele ICT–faciliteiten, zoals Cloud-oplossingen en moderne devices.
•   We maken slim gebruik van social media om de verschillende stakeholders in de stad te bereiken. Door middel van online monitoring weten wij wat er buiten speelt en wat de behoefte is.
•   Er komt een e-depot voor duurzame en toegankelijke digitale archivering. Analoge archieven worden digitaal .
•   Om de krachten te bundelen volgen we de digitale agenda van de VNG voor ontwikkeling van informatievoorziening. We sluiten ons aan bij de landelijke ontwikkeling van Samen Organiseren (VNG).

Huisvesting
We vertalen de huisvestingsvisie naar een nieuw huisvestingsplan met als uitgangspunten het activiteit- en teamgericht werken en we voeren dit uit. Hierbij worden zones gecreëerd met verschillende typen werkomgeving (slow, medium en fast) die de werkactiviteiten en hybride samenwerkingsverbanden goed faciliteren en aantrekkelijk is voor werknemers.

Organisatie bedrijfsvoering
In 2019 zal de bedrijfsvoering van de ATEA worden geïntegreerd in de gemeentelijke organisatie. Dit besluit is adviesplichtig volgens de Wet op de Ondernemingsraden en zal derhalve aan de Ondernemingsraden voor advies worden voorgelegd.  Met de integratie kunnen bedrijfsvoeringsprocessen worden gestroomlijnd en komt de gehele ambtelijke organisatie onder leiding van één concerndirectie te staat.

Security level
Fasering tot een adequate beveiligingsorganisatie

Gemeente Breda

Meeteenheid: Aantal

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Fasering tot een adequate beveiligingsorganisatie

Flexibilisering inzet personeel
Percentage van de door interne medewerkers vervulde opdrachten op de Grote Markt (opdrachtenmarkt)

Statistieken Grote Markt / Monitor Bedrijfsvoering

Meeteenheid: %

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Percentage van de door interne medewerkers vervulde opdrachten op de Grote Markt (opdrachtenmarkt)

45%

60%