begroting 2019

Basis op Orde

Veilig Breda

De thema`s

Producten per thema

Nr.

Thema

product

4.1

Veilig Breda

Veiligheid openbare ruimte

Zichtbare Criminaliteit

Ondermijning

Zorg en Veiligheid

Fysieke veiligheid

Veilig Breda Algemeen

Thema  4.1:

Veilig Breda

Wat willen we bereiken

Een veilige stad is een randvoorwaarde om de ambities van het Verhaal van Breda gestalte te geven. Het vraagt om een vernieuwende veiligheidsaanpak, waarbij we vooruit kijken en ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden. Dat doen we samen met veiligheidspartners, professionals en bewoners. Het uitgangspunt is informatie gestuurd werken voor vroegtijdig signaleren, handelen en samenwerken. Ieder vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheid. We anticiperen op ontwikkelingen en passen onze focus waar nodig aan. Met deze aanpak worden betrokkene partners meer handelingsbekwaam en bewust. Samen kwamen we tot de BredA-AAnpak:

Analyseren, Anticiperen en Activeren.

Want: Veiligheid breng(t) je samen.

Het veiligheidsdomein vraagt om verbinding, flexibiliteit en samenwerking. Daarom is de koers voor veiligheid in Breda samen met de stad ontwikkeld. Het realiseren van deze koers vraagt om keuzes. Daarom is aangegeven waar de focus de komende periode ligt. Dit zijn onderwerpen die naast de reguliere taken extra investering vragen. De focuspunten zijn:

§   Terugkeer ex-gedetineerden: voorkomen recidive en bevorderen integratie.
§   Polarisatie en radicalisering: alertheid creëren en (vroeg-)signaleren.
§   Personen met verward gedrag: nodige zorg bieden en voorkomen van overlast en gevaar.
§   Ondermijning: verstoren crimineel ondernemingsklimaat.
§   Cyberveiligheid: verkennen, bewustwording en handelingsperspectief bieden.
We werken informatie gestuurd. Belangrijk is dat we keuzes blijven maken. Wanneer we een focuspunt toevoegen wat extra investering vraagt, kijken we ook op welke aspecten we minder kunnen inzetten. Dit werken we uit in het plan van aanpak die we samen met de ketenpartners gaan vormgeven.

Ter stimulering van de veiligheid en sociale cohesie in de buurt gaan we door met de goede ervaringen die al zijn opgedaan. Onder meer met buurtpreventieteams, wijkapps, de jeugdboa’s en het pop-up politiebureau. Voor kwetsbare wijken en wijkveiligheid maken we extra geld vrij. Cameratoezicht passen we het liefst tijdelijk toe en alleen wanneer dat echt nodig is. Daarnaast spelen we in op de verschuiving naar digitale wereld waardoor kansen maar ook bedreigingen ontstaan m.b.t. veiligheid. We willen de mogelijkheden van E-security beter benutten, zoals het laagdrempeliger en eenvoudiger maken van het melden van overlast en incidenten. Ook gaan we onze rol als gemeente verstevigen in de aanpak tegen cyberbullying en sexting

Wat gaan we er voor doen

Het veiligheidsdomein vraagt om verbinding, flexibiliteit en samenwerking. Daarom is de koers voor veiligheid in Breda samen met de stad ontwikkeld. Het realiseren van deze koers vraagt om keuzes. Daarom zijn  5 thema’s benoemd (zie bloem met thema’s en in de kern de thema overstijgende onderwerpen) en is aangegeven waar de focus de komende periode ligt. Dit zijn onderwerpen die naast de reguliere taken extra investering
vragen. De focuspunten zijn:

§   Terugkeer ex-gedetineerden: voorkomen recidive en bevorderen integratie.
§   Polarisatie en radicalisering: alertheid creëren en (vroeg-)signaleren.
§   Personen met verward gedrag: nodige zorg bieden en voorkomen van overlast en gevaar.
§   Ondermijning: verstoren crimineel ondernemingsklimaat.
§   Cyberveiligheid: verkennen, bewustwording en handelingsperspectief bieden.
We werken informatie gestuurd. Dit betekent dat wanneer we vanuit de meerjaren ambitie inspelen op nieuwe ontwikkelingen en bijvoorbeeld een nieuwe focus formuleren, toevoegen of aanpassen.

De focuspunten raken in grote mate de jeugd van de gemeente Breda. Dit vraagt om een aanpak die mede gericht is op preventie door op een juiste wijze te Anticiperen op elementen als vroegsignalering in wijken, doorbreken van criminele carrières, verhogen van bewustwording in de digitale wereld op sexting en identeitsfraude.

Belangrijk is dat we keuzes blijven maken. Wanneer we een focuspunt toevoegen wat extra investering vraagt, kijken we ook op welke aspecten we minder kunnen inzetten. Dit werken we uit in de uitvoeringsprogramma’s, naast wijkveiligheid en andere aspecten uit het bestuursakkoord.  
Om informatie gestuurd te werken, inzicht te krijgen in witte vlekken en de doelstellingen van het meerjarenprogramma te monitoren, is analyse van data nodig. Door te Analyseren kunnen we beter Anticiperen en Activeren.

Naast de focuspunten kent het veiligheidsdomein veel reguliere, wettelijke taken waarvan de basis op orde dient te zijn op de vlakken van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Naast de focuspunten blijven we op deze gebieden innoveren en door ontwikkelen. We starten of doen mee aan landelijke pilots zoals de Citydeal Zorg en Veiligheid, verstevigen informatiepositie door Veiligheid Informatieknooppunt, concretiseren van de aanpak High Trust, High Penalty voor onder andere evenementen en werken verder aan het thema drugs bij evenementen met ketenpartners. Tevens blijven we investeren op participatie van de Bredase samenleving voor thema's als  Buurtpreventie en pakken we samen met scholen en wijken de verkeersveiligheid aan en houden gedragsacties bij scholen en in woonwijken met onze ketenpartners als politie.

Om de balans tussen de focuspunten en de reguliere, wettelijke taken op een goede manier vorm te geven worden uitvoeringsplannen gemaakt en een monitoringssysteem opgezet op de doelstellingen van de focuspunten en reguliere taken. In de uitvoeringsplannen worden de concrete maatregelen verder uitgewerkt waardoor doorlopend bijsturen, wanneer de situatie daar om vraagt, mogelijk blijft.

Vanuit de samenwerkingsgedachte van Breda brengt het samen, is er een sterke koppeling tussen de veiligheidsketen en de sociaal domeinketens. Naast het regulier toezicht binnen het sociaal domein (participatie, jeugd, maatschappelijke ondersteuning) zetten we extra in om er voor zorg te dragen dat er kwalitatief goede zorg beschikbaar wordt gesteld aan de burgers en willen er zeker van zijn dat dit gebeurd. Daarnaast zijn we als gemeente integraal verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van kwaliteitseisen van de uitvoering van de bij de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) opgedragen taken.
Om de kwaliteit van de zorg door aanbieders te borgen werken we naast het ingeregelde calamiteitentoezicht, ook aan het optimaliseren  van het proces voor zorg-fraude  en bouwen we verder aan het uitvoeren van interactief toezicht op de zorg /kwaliteit van aanbieders. Bij dit laatste wordt er gewerkt met waarderende kwaliteitsonderzoeken, en zullen vanuit vertrouwen het kwaliteitsgesprek gaan voeren met aanbieders met de intentie dat dit zal en zal leiden tot kwaliteitsverbeteringen en sturing op de inhoudelijke afspraken. Wanneer er aanleiding is om aan te nemen is dat het vertrouwen geschaad wordt worden er passende maatregelen getroffen. Op deze manier koppelen we de risico gestuurde veiligheidsaanpak aan het financieel en kwalitatief toezicht op de zorg vanuit het sociaal domein.

Veiligheid in buurt
Rapportcijfers dat Bredanaars geven aan de veiligheid in eigen buurt

Landelijke veiligheidsmonitor

Meeteenheid: Score tussen 1 en 10

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Rapportcijfers dat Bredanaars geven aan de veiligheid in eigen buurt

7,1

7,1

7,0

7,0-7,2

zie toelichting

Voor de begroting van 2019 houden wij de huidige thema-indicatoren aan. Aan deze thema-indicatoren verbinden wij geen streefwaarden omdat binnenkort het nieuwe meerjarenprogramma Veiligheid verschijnt. Met de komst van dit nieuwe MJP zullen de huidige thema-indicatoren opnieuw worden bekeken en zo nodig worden aangepast volgend jaar. Een belangrijke indicator blijft waarschijnlijk het rapportcijfer dat Bredanaars geven aan de veiligheid in eigen buurt, maar denk ook aan nieuwe thema-indicatoren over bijvoorbeeld cybercrime of ondermijning.

Diefstal uit woning
Diefstal uit woning per 1.000 inwoners

www.waarstaatjegemeente.nl

Meeteenheid: 0/00

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Diefstal uit woning per 1.000 inwoners

4,4

3,5

3,6

3,0-4,0

zie toelichting

Voor de begroting van 2019 houden wij de huidige thema-indicatoren aan. Aan deze thema-indicatoren verbinden wij geen streefwaarden omdat binnenkort het nieuwe meerjarenprogramma Veiligheid verschijnt. Met de komst van dit nieuwe MJP zullen de huidige thema-indicatoren opnieuw worden bekeken en zo nodig worden aangepast volgend jaar. Een belangrijke indicator blijft waarschijnlijk het rapportcijfer dat Bredanaars geven aan de veiligheid in eigen buurt, maar denk ook aan nieuwe thema-indicatoren over bijvoorbeeld cybercrime of ondermijning.

Aantal overvallen en straatroven
Maximaal aantal overvallen en straatroven

Politie

Meeteenheid: Aantal

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Maximaal aantal overvallen en straatroven

87,0

61,0

52,0

55-70

zie toelichting

Voor de begroting van 2019 houden wij de huidige thema-indicatoren aan. Aan deze thema-indicatoren verbinden wij geen streefwaarden omdat binnenkort het nieuwe meerjarenprogramma Veiligheid verschijnt. Met de komst van dit nieuwe MJP zullen de huidige thema-indicatoren opnieuw worden bekeken en zo nodig worden aangepast volgend jaar. Een belangrijke indicator blijft waarschijnlijk het rapportcijfer dat Bredanaars geven aan de veiligheid in eigen buurt, maar denk ook aan nieuwe thema-indicatoren over bijvoorbeeld cybercrime of ondermijning.

Geweldsdelicten
Aantal geweldsdelicten per 1.000 inwoners

CBS

Meeteenheid: 0/00

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Aantal geweldsdelicten per 1.000 inwoners

7,9

7,6

7,7

7,3-7,6

zie toelichting

Voor de begroting van 2019 houden wij de huidige thema-indicatoren aan. Aan deze thema-indicatoren verbinden wij geen streefwaarden omdat binnenkort het nieuwe meerjarenprogramma Veiligheid verschijnt. Met de komst van dit nieuwe MJP zullen de huidige thema-indicatoren opnieuw worden bekeken en zo nodig worden aangepast volgend jaar. Een belangrijke indicator blijft waarschijnlijk het rapportcijfer dat Bredanaars geven aan de veiligheid in eigen buurt, maar denk ook aan nieuwe thema-indicatoren over bijvoorbeeld cybercrime of ondermijning.

Overlast
Percentage  van vaak voorkomen van overlastvormen (door dronken mensen, drugs groepen jongeren, mensen die op straat anderen  lastig vallen)

GBM

Meeteenheid: %

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Percentage  van vaak voorkomen van overlastvormen (door dronken mensen, drugs groepen jongeren, mensen die op straat anderen  lastig vallen)

14,2

10,0

16,2

8-10

zie toelichting

Voor de begroting van 2019 houden wij de huidige thema-indicatoren aan. Aan deze thema-indicatoren verbinden wij geen streefwaarden omdat binnenkort het nieuwe meerjarenprogramma Veiligheid verschijnt. Met de komst van dit nieuwe MJP zullen de huidige thema-indicatoren opnieuw worden bekeken en zo nodig worden aangepast volgend jaar. Een belangrijke indicator blijft waarschijnlijk het rapportcijfer dat Bredanaars geven aan de veiligheid in eigen buurt, maar denk ook aan nieuwe thema-indicatoren over bijvoorbeeld cybercrime of ondermijning.